Sår/tumör( ??) vid analöppningen på Pleco. BILD!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Sår/tumör( ??) vid analöppningen på Pleco. BILD!!!

    Min dotter har köpt en vanlig Pleco idag, den är runt 20 cm. Hon har ett sår-/tumör vid analöppningen, och nu undrar vi vad det kan vara ??

    Hon upptäckte också att malen simmade konstigt, den simmar runt i akvariumet, sedan lägger den sig på en sten och tippar över, så den hamnar på rygg eller sidan. Men den vänder sig rätt snabbt så den hamnar på magen igen.

    Den har vuxit upp i ett akvarium på 54 liter. Nu går den i dotterns 375 liters akvarium, och om det behövs så kan den flytta till 720 liter sedan.

    Tacksam för svar.


    Klicka på bilden för större version

Namn: 599283_323172907773042_1062148449_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,6 KB
ID: 2183202
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av ciklidtok
    Min dotter har köpt en vanlig Pleco idag, den är runt 20 cm. Hon har ett sår-/tumör vid analöppningen, och nu undrar vi vad det kan vara ??

    Hon upptäckte också att malen simmade konstigt, den simmar runt i akvariumet, sedan lägger den sig på en sten och tippar över, så den hamnar på rygg eller sidan. Men den vänder sig rätt snabbt så den hamnar på magen igen.

    Den har vuxit upp i ett akvarium på 54 liter. Nu går den i dotterns 375 liters akvarium, och om det behövs så kan den flytta till 720 liter sedan.

    Tacksam för svar.


    [ATTACH=CONFIG]54645[/ATTACH]
    Är den köpt idag, skulle jag ha lämnat tillbaka den.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hmm, kanske är en bit av tarmen som är på väg ut? Ser lite konstigt ut. Att den tippar låter ju inte så bra...

      Har du en bild på hela fisken förresten? Tror inte det är vanlig Pleco, med det mönstret, skulle snarare gissa på "vitprickig Pleco", Glyptoperichthys joselimaianus, L001.
      Senast redigerad av Shepard; 21 July 2012, 19:43.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Gullefjun: Tror inte hon går med på att lämna tillbaka den, då hamnar den i miniakvarium igen, och hon föll pladask direkt hon såg den. Jag känner min dotter, och med hennes tjurighet och ömmande hjärta för allt som finns i djurvärlden, så kommer hon att vägra.

        Animaniac: jo den är väldigt mörk och vitprickig över hela kroppen. Skall knäppa ett kort på hela och lägga ut.
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: 531252_323218144435185_1526102303_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 27,9 KB
ID: 2141689
          Helbild på Plecon.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ser ut som en Glyptoperichthys joselimaianus. Verkar rätt slö, om du kan hålla den i ryggfenan under vattnet så där?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • grodan94
              • February 2010
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Ser ut som en Glyptoperichthys joselimaianus. Verkar rätt slö, om du kan hålla den i ryggfenan under vattnet så där?

              Det är då jag som är dottern, och det är min mal det handlar om.

              Men jaa, där hade den Precis simmat runt och lade sig på stenen, den höll på att tippa omkull så då passade jag på att ta upp den för att räta ut dennes fena så att man skulle se hela fisken i bliden med fenan utdragen, men så snart jag släppte den så simmade den iväg och efter ett tag lade den sig på stenen igen.

              Den gör mig lite orolig...

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ja, jag vet inte alls vad det är för fel på den tycärr Men den verkar inte vara slö när den är i akvariumet, inte mer slö än den gamla hannen hon har i samma akvarium men om hon tar upp den sådär, antigen i ryggfenan eller runt kroppen, så blir den helt stel ...Nästan så den spelar död :/ Jag har inte sett en Pleco bete sig på det viset tidigare :/

                Om det är så att tarmen är på väg ut, vad är det då som har hänt ? Varför blir det så
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • grodan94
                  • February 2010
                  • 6

                  #9
                  Precis som min mor sa, den beter sig konstigt när man tar tag i den, stelnar till helt och hållet och bara ligger still.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Vet inte om tarmen är på väg ut, det är en gissning bara, men tror att vissa reptiler kan råka ut för det ibland.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • grodan94
                      • February 2010
                      • 6

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Vet inte om tarmen är på väg ut, det är en gissning bara, men tror att vissa reptiler kan råka ut för det ibland.
                      Kan den dö utav det?

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Vad beror det på ?? Om det nu är så ?? Jag tror snarare att det är ett sår eller en tumör, men jag vet ju inte. Jag vet att påfågelciklider kan få utbuktande anal om de är förstoppade av fel diet, och de blir också väldigt slö då.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • grodan94
                          • February 2010
                          • 6

                          #13
                          Kan även tillägga att jag har en stor segelfens plecko sen tidigare som blir mycket ilsken om man kommer för nära den vitprickiga pleckon (och den är inte ilsken i vanliga fall).

                          Segelfens pleckon simmar även mot den vitprickiga och puffar från den till och från, men inte ilsken utan det är lixom nästan som om segelfens pleckon kollar om den vitprickiga pleckon mår bra.

                          Kommentar

                          • grodan94
                            • February 2010
                            • 6

                            #14
                            Plecon har nu under morgonen dött, så såret/tumören den hade var inte så bra

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Vi skall åka in till djuraffären med den idag, och jag kommers e till att hon får pengarna tillbaka. Kollade vattenvärdena igår i hennes akvarium, och det var hel okej. Inga problem med nånting ...
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...