pansarmal lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emphz
    • July 2012
    • 30

    pansarmal lek

    hey
    mina pansarmalar har lekt hela förmiddagen, varit tillsammans, farit upp och ner som galningar.
    Sist detta hände kunde vi efter några timmar se flera ägg, då var tyvärr de andra fiskarna där och åt upp äggen direkt :/
    Vad kan jag göra för att få äggen att kläckas ? och sen få de ynglena att överleva ?
    eller ska jag bara låta äggen vara och hoppas på det bäst ?

    Är nybörjare på det här med akvarium, så inget jätte avancerat tack.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ta upp äggen och lägg i en yngelkasse av NÄT. den sätter du fast i akvariet framför utblåset från pumpen, bra cirkulation är nödvändig. I kassen lägger du också en rejält stor näve javamossa eller annan finbladig växt från akvariet. Några små snäckor är bra som städare. Sen är det bara att låta alltihop vara ett par tre veckor. Ynglen äter smådjur från mossan, snäckorna städar okläckta ägg och skräp.
    Sen är det dags att mata med nykläckt artemia.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Emphz
      • July 2012
      • 30

      #3
      hey.
      vadå för nät ?
      och om jag inte har varken javamossa eller snäckor ?
      inga ägg än dock.

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        typ en stor håv eller liknande går bra tills du kan köpa dej en yngelkasse
        jag har för tillfället sådana, nu är det snäckor i som väntar på leverans
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6862.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,8 KB
ID: 2141647 Den flyter på ytan och går att dela av och finns i olik storlekar =)))
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Men den ska inte vara i plast utan nät runt om så att det blir ordentligt cirkulation.
          Skaffa javamossa och snäckor?
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Emphz
            hey
            mina pansarmalar har lekt hela förmiddagen, varit tillsammans, farit upp och ner som galningar.
            Sist detta hände kunde vi efter några timmar se flera ägg, då var tyvärr de andra fiskarna där och åt upp äggen direkt :/
            Vad kan jag göra för att få äggen att kläckas ? och sen få de ynglena att överleva ?
            eller ska jag bara låta äggen vara och hoppas på det bäst ?

            Är nybörjare på det här med akvarium, så inget jätte avancerat tack.
            Jag lyckades få en liten kull pansarmalar genom att placera ett gäng lite höga, kantiga och inte så breda stenar i en klunga med springor emellan och la anubias över. Malarna spridde sin ägg över anubiasen och många ägg trillade ner i springorna och låg skyddade där och de kläckta malarna höll till där tills de var stora nog att våga sig ut mer och mer. Jag utfodrade inget speciellt utan de bökade efter mat i sanden precis som de vuxna!
            Senast redigerad av åheim; 17 July 2012, 12:47.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Nettan77
              • May 2012
              • 56

              #7
              Två av mina pansarmalar håller oxå på sådär!! Men än har jag inte sett några ägg fast dom kanske har blivit uppätna då eller så tar dom lite längre tid på sig =) Lycka till iallafall!!

              Kommentar

              Arbetssätt...