Bästa sätt att få yngel på ancistrusmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbe
    • April 2011
    • 28

    Bästa sätt att få yngel på ancistrusmalar?

    Tjena allesammans!

    Jag har ett 720-liters med malawiciklider som är i starkt behov av ett helt gäng sugisar (ancistrusmalar) och bestämde mig därför att "tvinga" ihop en hane och två honor för att de ska "ha skoj och bli en familj".

    Jag flyttade mitt körsbärsräkegäng till ett mollykar som jag inredde med rötter och växter just för att de skulle få mer plats att utöka sig på, vilket fungerar utmärkt. Därmed blev ett litet räkkar på 30 liter ledigt som jag flyttade in malarna i. Har ganska grovt grus i botten om det har betydelse...

    De har bott där nu i några veckor, står i köket, oftast mörkt. Har en kruka på sniskan och ett gäng stenar huller om buller för att de ska känna att de kan gömma sig bra. Men än så länge sitter bara hanen och suger på innefiltret medan honorna käkar på glaset. Inte intresserade av varandra för fem öre.

    Kan någon vänlig själ tala om för mig vilka de absolut bästa förutsättningarna är för att de ska intressera sig för varandra? Temperatur/inredning/mat/omvårdnad/ensamtid?

    Jag kastar ner en algtablett var 2-3 dag till dem, vågar inte mer eftersom de äter sparsamt och det lätt blir surt och luktar apa om vattnet. Har även sett till att skicka ner ett par klunkar kallvatten efter tips av en bekant - för att få igång "leken". Men nope - inget resultat..?

    Kom gärna med tips på hur jag ska få dem att SKAFFA BARN så att mitt 720 blir rent någon gång!
  • Bubbe
    • April 2011
    • 28

    #2
    Ursprungligen postat av Afrodite
    Regntid är väl något som funkar på malar också e jag för mig.
    Dvs lite fler delvattenbyten, häll på vattnet med vattenkanna, gärna att vattnet är ett par graderkallare än vattnet i karet.
    Se till att man har det strömt, gärna lite mer strömt än vanligt.
    Lite extra näring... med regnet kommer maten...
    "Regntid"?

    Kommentar

    • hogge70
      • November 2009
      • 20

      #3
      hur gamla är malarna då??
      har för mig att jag har läst någonstans att dom är piggast på att föröka sig när dom är yngre!!
      bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

      Kommentar

      • Bubbe
        • April 2011
        • 28

        #4
        Ursprungligen postat av hogge70
        hur gamla är malarna då??
        har för mig att jag har läst någonstans att dom är piggast på att föröka sig när dom är yngre!!
        Tjena!

        De är väl kring 3-6 månader gamla tror jag. Har haft lite blandat, fått av kompisar och köpt en och annan i butik samt av uppfödare. Haft flera akvarier och sedan slagit samman allt till ett 720-liters. Men jag tippar på 3-6 månader, kanske lite mer. Hanen har rätt rejäla "taggar" i alla fall, så han verkar "redo".

        Kommentar

        • hogge70
          • November 2009
          • 20

          #5
          ja då har inte jag nått vettigt att komma med
          jag hade tvärt om problem med minna dom bara förökade sig hela tiden
          3 olika akvarium med helt olika förutsättningar!
          bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

          Kommentar

          Arbetssätt...