Ancistrus sp. Könsmognad/Lek? L144

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Denetz
    • May 2012
    • 24

    Ancistrus sp. Könsmognad/Lek? L144

    Tjena, jag har 4st utav ovanstående malar och undrar vid ungefär vilken storlek/ålder de blir könsmogna?
    Den största jag har nu är drygt 6cm från huvud till spetsen på stjärtfenan.

    Är sjukt pepp på att få dem att leka och yngla av sig.

    Har ett Juwel Rio 400l så några till hade varit roligt och skulle ju absolut vara roligare med egna yngel en att bara åka och köpa några fler i affären.

    Sedan vad gäller leken så har jag 2 lite större mangrove rötter som ligger på varsin sida av mitten i akvariet och en stengrotta (Juwel) i mitten, tror ni de gillar något av följande ställen?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag antar att hanarna i alla fall bör få en hyfsat stor buske innan de är könsmogna, det är väl lite individuellt hur fort det går. Men det börjar väl komma i den storleken du nämner.

    Ja, de kan nog leka under rötterna, själv har jag köpt speciella keramikrör, som hanen ligger i och vaktar äggen. I mitt Juwel Rio 240 har jag fått lek av L183 (Ancistrus dolichopterus), och har vanlig Ancistrus i några andra kar, ett albinopar, och ett gult par med svarta ögon, och de har också lekt i så´na rör. Men vad jag har läst, så är vanlig Ancistrus mindre kräsen vid val av grotta än en del andra Ancistrusarter.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...