Hona eller Hane Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Hona eller Hane Ancistrus?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 15:05.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    På vuxna individer är det lätt, då hanarna får en "skog" med ganska långa och tjocka spröt på nosen, och upp mot ögonen, medan honorna inte har några spröt, eller väldigt lite, ibland korta små utväxter längst fram. Den på bilden ser ut att kunna vara lite för liten för att det ska ha börjat utvecklas, men det är väl på gränsen kanske. Om jag får gissa så är det en hona, men man kanske får ge den nå´n cm till.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      mmmmmm.....


      fast ibland är det svårt även på vuxna exemplar.

      det är ganska stora variationer på dom där spröten.

      Det finns hanar som utvecklar ganska små och få spröt jämfört med genomsnittet.

      Det finns honor som utvecklar ganska stora och många spröt jämför med genomsnittet.

      Ungefär som att det finns hanar inom Homo Sapiens som har löjligt lite skägg, och ett fåtal honor
      som har ganska mycket skägg (skäggiga damen exemelvis).


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av kensa
        mmmmmm.....


        Fast ibland är det svårt även på vuxna exemplar.

        Det är ganska stora variationer på dom där spröten.

        Det finns hanar som utvecklar ganska små och få spröt jämfört med genomsnittet.

        Det finns honor som utvecklar ganska stora och många spröt jämför med genomsnittet.

        Ungefär som att det finns hanar inom homo sapiens som har löjligt lite skägg, och ett fåtal honor
        som har ganska mycket skägg (skäggiga damen exemelvis).


        .

        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          på mina har jag inte kunnat avgöra med stor sannolikhet förräns de är uppe på
          7-8 centimeter om det är den ena sorten eller den andre.....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            cirka 8-12 månader.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • lorvimorven
              • August 2011
              • 146

              #7
              Hej! Jag har samma "problem".. En av mina ancistrus är 5-6 cm och har som stubb.. Vet inte om det är en kille eller en tjej??

              Kommentar

              • CarroAnn
                • August 2011
                • 110

                #8
                Ursprungligen postat av lorvimorven
                Hej! Jag har samma "problem".. En av mina ancistrus är 5-6 cm och har som stubb.. Vet inte om det är en kille eller en tjej??
                Hej! Den är nog hane, kanske... Själv har jag en ancistrus i ungefär samma storlek (om inte någon cm större t.o.m.) som har helt slät nos, inte några tecken på någon stubb ALLS och jag har därför dragit slutsatsen att det är en hona. Just därför tror jag att din är en hane om den ens bara har lite stubb... Kan dock inte säga säkert då jag inte har mycket mer erfarenhet...

                Kommentar

                • lorvimorven
                  • August 2011
                  • 146

                  #9
                  Tack!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...