Corydoras julii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Corydoras julii

    Hej!

    Idag köpte jag 6 st corydoras julii. Det är ju alltid roligt att få fiskungar så då undrar jag om det finns något speciellt just corydoras julii vill ha?

    MVH,

    Sofia.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej de flesta Corydoras fungerar på ungefär samma sätt och även om arten är relativt lättodlad så är den lite känsligare än de flesta andra Corydoras.
    Artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306&SOK=1
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lorvimorven
      • August 2011
      • 146

      #3
      Jo jag har läst den men finns det något tips som gör att de leker?

      Kommentar

      • Goldstripe
        • April 2012
        • 23

        #4
        Corydoras brukar leka när Amazonas svämmar över med smält/regnvatten. Då finns det också rikligt med mat. Förutsättningarna att fortplanta sig är då de bästa.

        Jag brukar göra kallvattenbyten som simulerar denna typ av vattenflöden från Amazonas.

        Om du har 120 L, pröva med att tappa 30 L en gång i veckan och låt 30 L så kallt vatten som du kan få från kranen rinna ner i karet.
        Det brukar funka för mina Corydoras Schultzei. De har lekt 3 gånger den här våren (ca varannan vecka). Nu har jag dock svårt att få igång dem igen.
        Senast redigerad av Goldstripe; 01 June 2012, 15:24.

        Kommentar

        • lorvimorven
          • August 2011
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av Goldstripe
          Corydoras brukar leka när Amazonas svämmar över med smält/regnvatten. Då finns det också rikligt med mat. Förutsättningarna att fortplanta sig är då de bästa.

          Jag brukar göra kallvattenbyten som simulerar denna typ av vattenflöden från Amazonas.

          Om du har 120 L, pröva med att tappa 30 L en gång i veckan och låt 30 L så kallt vatten som du kan få från kranen rinna ner i karet.
          Det brukar funka för mina Corydoras Schultzei. De har lekt 3 gånger den här våren (ca varannan vecka). Nu har jag dock svårt att få igång dem igen.
          Men då undrar jag hur det går för de andra fiskarna då? Nu när jag har kollat närmare på mina corydoras ser de mer ut som någon sorts korsning mellan julii och nattereri.. Eller vad kan det vara?

          Kommentar

          • Goldstripe
            • April 2012
            • 23

            #6
            Det är ju inte direkt nollgradigt vatten jag häller i.
            Men temporärt (några timmar) blir det väl en temperatursänkning på kanske 2-3 grader. Det klarar i alla fall mina andra fiskar (bl.a. sugmalar. barber, endlers).
            Senast redigerad av Goldstripe; 01 June 2012, 22:01.

            Kommentar

            • lorvimorven
              • August 2011
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av Goldstripe
              Det är ju inte direkt nollgradigt vatten jag häller i.
              Men temporärt (några timmar) blir det väl en temperatursänkning på kanske 2-3 grader. Det klarar i alla fall mina andra fiskar (bl.a. sugmalar. barber, endlers).
              Okej Tack!

              Kommentar

              Arbetssätt...