Pansarmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Pansarmal?

    Hej! I mitt akvarium har jag neontetra och två platy. Jag har även två malar som äter på botten. Jag skulle behöva någon annan som fisk som också gör rent på botten. Äter lite bajs och så.. Jag ska snart köpa fjärilsciklider. Passar pansarmalar in på det jag behöver?

    Mitt akvarium är ungeför 120 liter.

    MVH,
    Sofia.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Finns inga fiskar som äter bajs Däremot så är pansarmalar bra "bottenstädare" det vill säga de äter den mat som hamnar där, och de andra fiskarna inte hinner ta, och rotar även igenom sanden efter diverse små organismer. Därför är det viktigt att ha just sand till dem, så att de kan rota i botten, och bottenmaterialet får heller inte vara vasst, eftersom de kan skada skäggtömmarna då.

    Köp åtminstone 6, gärna 8-10, eftersom de gillar att vara i grupp.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • lorvimorven
      • August 2011
      • 146

      #3
      Jag har småsten.. Så det funkar inte då? Jag har haft botior men gjorde mig av med dem för att jag ska skaffa ciklider. Kan jag har någon annan fisk som gör det här som går bra med ciklider?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Är inte stenarna vassa så kan det ju funka, men deras naturliga beteende att simma runt och rota i sanden blir det ju inget med, så helst bör man ju ha sand. Tycker för övrigt sand är snyggare, verkar passa många fiskar bättre, och har även för mig att jag läst att växter brukar gilla fin sand bättre.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • lorvimorven
          • August 2011
          • 146

          #5
          Har du något förslag på vad jag borde göra?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, vill du väldigt gärna ha pansarmalar, så skulle jag byta sand Och även små ciklide gillar fin sand, eftersom de får lättare att gräva lekgropar då. Jag tror att grus är rätt ovanligt som bottenmaterial i naturen, det är nog mest i forsar och så.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • lorvimorven
              • August 2011
              • 146

              #7
              Okej Då gör jag nog det. Skulle vara kul att ändra om lite i akvariet.. Men hur funkar det.. Man lägger över alla fiskar i en hink. Tömmer vattnet. Tar ut allt och byter till sand. Måste man behandla akvariet som nystartat eller? Jag har inte haft akvarium så jättelänge och behöver hjälp

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag har ganska nyss själv bytt till finare sand i några av mina kar, och jag gjorde så att jag inte tömde akvarierna helt, utan lämnade väl kvar hälften, eller kanske 1/3, och så skopade jag bara upp sanden, då blev det mer som ett större vattenbyte.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • lorvimorven
                  • August 2011
                  • 146

                  #9
                  Okej tack! Men var fiskarna fortfarande kvar i akvariet? Hade du tagit ut pumpen? Var all dekoration och så borta?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, stenar, rötter och växter tog jag ut. Har ytterpumpar, så behövde inte röra dem. Fiskarna var kvar. Du verkar ju inte ha så många, så du kan ju fånga upp dem om du vill.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • lorvimorven
                      • August 2011
                      • 146

                      #11
                      Okej Då borde man kanske anpassa akvariet lite för ciklider så att de kan para sig. Vad är stressigast? Att låta fiskarna vara kvar i akvariet eller lägga över de i en hink?

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tja, rör du inte runt för mycket borde du väl kunna ha kvar dem i akvariet.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...