Ancistrus ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Namazu
    • January 2010
    • 14

    Ancistrus ägg

    Yay nu har äntligen mitt söta Ancistruspar lagt ägg, t.o.m innan guppisarna fick barn!
    Men problemet är att de satt dem på glaset i hörnet där pumpen (en Eheim pickup 2008) är.. Är lite orolig för att de eller de små när de kläcks ska sugas in Borde jag flytta dem till lerkrukan som ligger på botten eller måste jag till att skaffa en yngelkasse?
    <3
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Osäker på vad hanen gör om du flyttar äggen, om han lämnar dem, eller fortsätter vakta och fläkta. Ancistrus, och andra liknande malar (även om vanlig Ancistrus inte är lika nogräknade, om jag har förstått rätt) föredrar att leka i ganska trånga utrymmen, där äggen ligger säkrare, från att spolas iväg med strömmen, eller bli uppätna av andra fiskar. Det finns särskilda "malrör" att köpa, har själv så´na, där jag fått flera lekar av vanlig Ancistrus, och L183 (Ancistrus dolichopterus). Men det kan funka även med håligheter under stenar och rötter. Hur ser inredningen ut? Att de inte lekte i lerkrukan kanske är för att den är för öppen, av nå´n anledning kanske hörnet under pumpen kändes mer säker.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Namazu
      • January 2010
      • 14

      #3
      Ah det tänkte jag faktiskt inte på att han kunde överge dem... De enda fiskar som är tillsammans med dessa malar är 3 guppisar, är de benägna att äta upp så stora ägg?
      Ja, krukan kanske är lite för öppen, har försökt göra en liten grushög och satt växter vid öppningen för att täcka igen men det räckte visst inte. Utöver den är det hornsärv och hygrophilia i buntar, eftersom karet är så litet (ca 45 liter) fick inte så mycket plats.. Men jag håller just nu på att koka en rot så den ska sjunka till botten så de kan ha.
      Men när de små kläcks kommer de att simma till botten eller är det stor risk att de åker in i pumpen? Skulle det funka om jag sätter en liten skiva plexiglas eller något mellan dem och pumpen? Eller flytta på pumpen och plantera massa växter runt hörnet för att gömma dem?
      <3

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De har först en stor gulesäck när de kläcks, och kan inte simma, och då ligger de på botten, men kan nog även sitta på rutorna innan gulesäcken är helt slut, men håller sig nog då i en klunga, nära hanen. Om de leker i en grotta, så stannar ynglen i den ett tag till, även se´n gulesäcken är borta. Efter ett tag börjar de röra sig i öppningen av grottan, och se´n simmar de ut, och sätter sig på inredning och rutor. I mitt ena kar har jag ett albinopar som nyligen fått ungar, som har varit utanför röret i några veckor nu. Det röret ligger ganska nära insuget till pumpen, men har inte hittat några yngel i pumpen när jag har gjort rent den (däremot har jag hittat några i pumpen i ett annat kar). Med dem går ett gäng platy, ett 20-tal Corydoras sterbai, några L183-yngel, och en paletthane med yngel (han blev änkling, misstänker att honan fick ett stick av en av pansarmalarna), och bland dessa har de ändå klarat sig bra, så dina tre guppy tror jag inte utgör nå´n fara. Angående pumpen, så sugs de nog inte in så länge de ligger på botten. När de se´n börjar simma, så kan de kanske i början råka hamna i den, om de sätter sig vid insuget, men det kan de ju göra var den än är. Tror de är rätt bra på att hålla sig fast, vad jag förstår, så lever de i ganska strömt vatten. Ge dem en del stenar och rötter att sitta på, så minskar nog risken att de sätter sig just på pumpen. Men du kan ju flytta lite på pumpen, för säkerhets skull.
        Senast redigerad av Shepard; 11 May 2012, 14:48.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Namazu
          • January 2010
          • 14

          #5
          Tråkigt att höra om din paletthona, men tur att de ynglade av sig först i alla fall
          Okej, borde jag kanske sätta en nylonstrumpa om den då för att förhindra att de åker in?
          Ja jag flyttar nog på den och sätter växter runtom, blir de lite säkrare i alla fall.
          <3

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, hanen vaktar dem ensam nu
            Ja, då borde det bli säkrare.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Namazu
              • January 2010
              • 14

              #7
              Tack, för råden
              Men förresten vad vill de små ha att äta sen? Duger vanliga algtabletter som de vuxna får?
              <3

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tja, försöker ju hjälpa till så gott man kan
                Tja, det finns väl lite olika, men jag kör med algtabletter, och det verkar de ha klarat sig på. Se´n om har akvariet har varit igång ett tag, och det finns en del alger och små organismer de kan äta, så hjälper det nog.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Namazu
                  • January 2010
                  • 14

                  #9
                  Ja, det har det varit så det borde finnas åt dem. Kan knappt bärga mig tills jag får se dem!
                  <3

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hehe, ja, de är rätt små när de kommer ut, men ändå större än t.ex ciklidyngel Om hanen ligger öppet med dem, så kan du ju lätt se när de kläcks.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Namazu
                      • January 2010
                      • 14

                      #11
                      De håller redan på att kläckas just nu! Måste ha missat dem i ett par dagar.
                      Böjde undan växterna för att kika på dem och såg att några var helt genomskinliga, så tomma antog jag, och nästa sekund så såg jag en liten sötsak som simmade med sin gulesäck
                      Men nu såg jag också att hanens rygg- och stjärtfena var helt fransiga.. Kan det ha skett under parningen eller näringsbrist av barnvaktandet? Honan såg bra ut men hon är så mycket större än honom, ca 3-4 cm.
                      <3

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hehe, antar att du menar att hon ca 3-4 större än hanen, och inte att hon är 3-4 cm Svårt att veta varför hans fenor ser ut så, men är hon större, så kan det ju vara hon. Mina hanar är större än honorna, och de leker dessutom inne i sina rör, så honorna kommer inte in där, förutom vid själva leken.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Namazu
                          • January 2010
                          • 14

                          #13
                          Haha ja, det var det jag menade
                          Okej, men då ska jag hålla ett öga på dem ifall det är hon som nafsar. Var kan man köpa sådana rör förresten? Hur ser de ut?
                          <3

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hehe, misstänkte det. Rören kan man köpa i zoobutiker, kanske inte alla som har dem, men är de någotsånär välsorterade så borde de ha dem. De finns i lite olika storlekar, jag har två olika storlekar, dels en lite mindre, med oval öppning, och en lite större, med flat öppning och botten. De är väl nå´n dryg dm långa (har inget ögonmått), och är av nå´n sorts keramik, bränd lera eller så tror jag.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...