Frågor angående silverhajmal!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Frågor angående silverhajmal!

    Hej.

    Har haft mina silverhajmalar i drygt 3-4 månader och dom verkar trivas som fisken i vattnet, hehe!

    När man matar med tex röda mygg, algtabletter (en tablett går i en tugga och sväljes hel, vilket man sedan kan se på magen att de är något som sticker ut) eller något annat som faller till botten så säger de bara slurk så är de borta, dom nappar på allt, när jag matat färdigt har de båda riktigt feta magar.

    Frågan är till er, växer dessa extremt snabbt? Tycker att dom blivit en bra bit större sen jag inhandlade dom!

    Sen har jag varit och frågat runt i akvariebutiker även på Hercules Zoo (som verkar väldigt seriösa) här i göteborg angående att de behöver bräckvatten när de blir äldre men ingen av butikerna säger att detta är nödvändigt då nästan "alla" har hållt dessa fiskar under flera flera år och aldrig upplevt att fisken mått dåligt!

    Så vad är sanningen?

    Trevlig helg!
    // Freddan
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har ingen direkt erfarenhet av den, men malar av den typen (alltså inte sugmalar) har en tendens att växa snabbt, då ofta är rätt glupska. Hur det är med saltet är jag osäker på, men enligt zoopet föredrar de åtminstone bräckvatten som vuxna.

    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • freddan_gbg
      • December 2011
      • 297

      #3
      Med tanke på att jag bara har 240 liter så blir de ju senare aktuellt att hitta ett nytt hem åt dom, om jag inte sneglar vidare på ett större kar... kliar ju alltid i fingrarna så de blir de nog med tiden

      Men de känns ju konstigt att alla butiker skulle ljuga bara för att få sålt 2 små firrar... men man vet ju aldrig!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, inte alla butiker, men en del tänker nog tyvärr sälja först... Jag gillar Trop, det är den butik jag åker till mest.

        Men ja, större kar tycker jag du ska skaffa, det ska nog i alla fall jag göra när jag får möjlighet, mitt största är också 240 liter
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          Kollat in mig på ett rio 400 på 450 hehe hade vart nice!

          Passar på att ställa en fråga till... hade från början i karet 20 stycken vinkeltetror... dom blir typ 1 mindre varje dag och dom verkar friska... har ni 6 stycken kvar.... gillar silverhajmalar sådant? finns inga tecken på sjukdom eller att någon fisk skulle må dåligt... dom käkar simmar och har de allmänt gött

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hehe tja... Skulle nog tro att det är silverhajsmalarna som ser till att antalet vinkeltetror minskar stadigt, ja Hur stora är malarna?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • freddan_gbg
              • December 2011
              • 297

              #7
              Dom är inte så stora... men rejält glupska de andra hinner knappt med hehe! Den största är väl kanske 12-13cm och den mindre är 9-10cm! hehe men kan tända de är sudna på dem små rackarna! jag menar innan jag skaffade silverhajmalarna så var de ett stimm... ser det bara dumt ut

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tja, i den storleken kan de nog ta vinkeltetror, de kan nog gapa större än man tror. Det finns ju större tetror du kan skaffa. Eller så kör du ett rent bräckvatten, eftersom de tydligen föredrar salt
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • freddan_gbg
                  • December 2011
                  • 297

                  #9
                  Nu är de ju såpass små och inte så gamla så de klarar sig nog i sötvatten ett tag till... jo med tanke på att dom kan sätta i sig en algtablett på1x1cm så borde en vinkeltetra inte vara några problem på två tuggor... fast de gör inget vill ändå bli av med dom! hehe

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, men salt kanske inte skadar nu heller, när de är små Hmm, det hade varit häftigt, med ett stort kar, silverhajsmalar, och kanske ett litet gäng månfiskar.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • freddan_gbg
                      • December 2011
                      • 297

                      #11
                      Var och kollade månfiskar i veckan faktiskt men insåg rätt snabbt att de kräver lite mer... kanske inte som små men de blir rätt stora... så man kan väl i princip klassa dessa som scalarer! Men jäkligt fin firre!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, men om kan få till ett stort bräckvattenskar så Jag tycker silverhajsmalar är fina, men vet att mitt kar är lite litet, och att de inte riktigt passar in i min biotop, så jag har lyckats undvika att köpa dem.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • freddan_gbg
                          • December 2011
                          • 297

                          #13
                          De är riktigt trevliga fiskar... i ditt kar kommer de inte bli mer än 15cm ändå, likaså i mitt... de kan jag aldrig tänka mig... men om fisken skall man 100% bra krävs det nog minst 500 liter så de kan växa några cm till! Skall ha kvar dom tills jag känner att de inte känns okej, djurvän som man är :P

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Jag gillar malar, men försöker hålla mig till de något mindre sorterna Köpte senast igår fem Scleromystax barbatus.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • freddan_gbg
                              • December 2011
                              • 297

                              #15
                              Pansarmalliknande eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...