Rolig mal till 560l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Rolig mal till 560l

    Hejsan!
    Som ni ser i rubriken letar jag efter någon rolig mal till mitt 560l akvarium, vad som bor där just nu är:
    4 st silverhajar
    5 st praktbotior
    3 st väderålar
    7 st siamesiska algätare
    20 st zebrafiskar ( ska bli ca 30-40 st)
    ska även skaffa några sewellia 4-5 st hade jag tänkt mig.

    Så nu skulle jag vilja ha något tips på någon rolig större mal som passar ihop med de fiskar jag har
    MVH Sofia
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Sugmal eller med normal mun och skäggtömmar?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • SoffanB
      • March 2011
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Sugmal eller med normal mun och skäggtömmar?
      Jag är öppen för alla förslag men är har varit lite mer inne på de med skäggtömmar då jag tycker de oftast är lite snyggare, men då finns ju ofta risken att de äter upp stimfiskarna när de blir stora

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Japp, den risken finns ju, men även en del sugmalar kan nog ta sovande småfiskar på nätterna. Vad menar du med större?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • SoffanB
          • March 2011
          • 156

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Japp, den risken finns ju, men även en del sugmalar kan nog ta sovande småfiskar på nätterna. Vad menar du med större?
          inte så jättestort med tanke på att akvariet är 150 cm långt. Men så den blir runt 20 som vuxen hade jag tänkt mig.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hmm, du har ju olika Synodontisarter t.ex, som blir runt 20 cm, t.ex Synodontis eupterus, som är fin med sin höga ryggfena med förlängda fenstrålar. La märke till att du har genomgående asiatiska fiskar, är det medvetet, eller har det bara blivit så? Synodontis är från Afrika, men det finns asiatiska "vändmalar" i släktet Mystus. Jag hade för ett antal år se´n en rätt häftig mal, som var svart, och runt 20 cm. Den simmade mestadels på rygg, och har för mig att den brukar kallas asiatisk vändmal. Tror det kan ha varit Mystus leucophasis jag hade, den liknade den åtminstone, och den ska tydligen bli ca 30 cm. Men både Synodontis och Mystus tar nog småfisk om de kommer åt.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • SoffanB
              • March 2011
              • 156

              #7
              det är medvetet asiatiskt, glömde lägga till det, så helst asiatiskt. Precis har varit intresserad av vändmalen men rädd att den tar de små fiskarna, zebrorna blir ju ca 5 cm, vet inte riktigt vad de menar med små fiskar hur litet räknar de då ?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ok, då är nog urvalet rätt begränsat, sugmalar tror jag saknas helt i Asien, och många av malarterna där blir rätt stora, vad jag har förstått. Du får väl känna efter vad som känns viktigast, en halvstor mal, eller zebrafiskarna
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • SoffanB
                  • March 2011
                  • 156

                  #9
                  jo, jag är inget jättefan av malar så jag satsar nog på zebrorna har tittat på hara hara innan, den är ju liten så det lär fungera. såg också Pseusomystus siamensis, vet du något om den ?
                  Ska satsa på någon finare L-mal till mitt sydamerikanska kar istället, finns en hel del mer där

                  Kommentar

                  • SoffanB
                    • March 2011
                    • 156

                    #10
                    har också tittat en del på Gyrinocheilus aymonieri, slukar den småfisk tro ?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nej, har ingen erfarenhet av Pseudomystus siamensis, men jag är sugen på den Den kinesiska algätaren är ingen mal, och faktiskt så har jag aldrig haft nå´n, och känner mig inte så sugen på en heller, annars känns det ju som det är en fisk som många nybörjare verkar bli pålurade när de vill ha en algätare, kanske för att den brukar säljas som just algätare, men vad jag vet är den inte särskilt bra på att äta alger. Tror inte den är så glupsk på småfisk, däremot blir den tydligen ganska grinig och territoriell när den växer till sig, och vad jag har hört kan den sätta sig på sidorna på stora fiskar, som t.ex dina silverhajar och praktbotior. Dessutom tror jag den kan gå extra hårt åt liknande arter, som siamesisk algätare.

                      Om du kan tänka dig att bryta det asiatiska temat, så finns ju annars släktena Megalechis och Callichthys (även kallade långsträckta pansarmalar, Megalechis är väl det vanligaste släktet av de två, och det är de jag sett säljas som långsträckta pansarmalar), de brukar bli mellan 15 och 20 cm, och är fredliga, och har inte uppfattat dem som särskilt svåra på småfisk, men kan störa lugnare fiskar genom sitt omkringbökande. Jag har tre Dianema urostriata, som jag gillar skarpt, och försöker få tag i fler. Men alla dessa är ju då sydamerikaner.

                      Hara hara är jag riktigt nyfiken på, har bett "min" butik att ta in den, men det är tydligen lättare sagt än gjort.
                      Senast redigerad av Shepard; 01 May 2012, 20:26.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • SoffanB
                        • March 2011
                        • 156

                        #12
                        tack för all hjälp! jag vill helst inte bryta temat, så jag får ta och titta lite närmare på hara hara och Pseudomystus siamensis. Då har då jag också blivit lurad, är nybörjare, haft akvarie i ca 2 år nu tror jag.. trodde kinsesisk algätare skulle vara en algätare

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Tja, gör så gott jag kan Hara hara verkar svår att få tag i, har bett "min" butik, men det verkar dröja, och ändå har jag sett att grossisten verkar ha den inne, eller har haft i alla fall. Jag är svag för små, kamouflagefärgade malar

                          Tja, de äter nog en del alger som små vad jag förstår, men de blir sämre se´n, och dessutom som sagt ganska stora och griniga.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...