Ancistrus "super red"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Ancistrus "super red"

    Hej! Såg att de sålde Ancistrusmalar av typen "super red" i akvariebutiken i stan. De kostade 179 kr st. Är det någon som har erfarenhet av den här varianten och är priset rimligt? De var ganska små, ca 3 cm men väldigt vackra.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är det en egen art, eller en odlingsform av den vanliga Ancistrusen (L144)? Har aldrig hört talas om den. Är det en egen art kan ju priset vara ok, ovanliga L-malsarter har en tendens att vara dyra. Är det en odlingsform av den vanliga, så låter det rätt dyrt för exemplar som bara är 3 cm. Om det är högre än vad andra tar för samma variant är ju en annan sak.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      En odlingsvariant av den "vanliga" Ancistrusen, inte så vanlig i Sverige ännu men desto vanligare i Tyskland. Där kostar de ca 8 euro, och det är bara du skälv som kan avgöra om priset i affären är ok eller inte.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, där ser man Låter som en intressant variant. Själv har jag en kull av albinoancistrusar som inte flyttat hemifrån än, och upptäckte igår ett gäng pyttesmå L183 i en rot, eller på golvet där jag la roten, rättare sagt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          En odlingsvariant av den "vanliga" Ancistrusen, inte så vanlig i Sverige ännu men desto vanligare i Tyskland. Där kostar de ca 8 euro, och det är bara du skälv som kan avgöra om priset i affären är ok eller inte.
          Ok, då är priset det dubbla här alltså. Hittade dem på Hornbach och de är ju tyskägda så det var kanske ingen slump att de fanns just där. Ska fundera lite om se är värda det priset. Sköts dem som vanliga ancistrus eller bör man tänka på nåt speciellt?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De sköts precis som vanliga Ancistrus. Är de rödfläckiga som du såg nu, eller mer åt det helröda hållet?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              De sköts precis som vanliga Ancistrus. Är de rödfläckiga som du såg nu, eller mer åt det helröda hållet?
              Ok, vad bra. De var mörkt orange eller hur man ska säga. Inte knallröda, men väldigt fina.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Fläckiga har jag sett, det vill säga bruna, med orange fläckar, både med normala fenor, och slöjfenor.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Blir nog att jag köper en sådan här. Jag har redan en "gold" i mitt akvarium. Förutsatt att man har rätt kön och allt annat stämmer kan dessa två varianter då leka? Fast de inte är riktigt samma sort?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, är de samma art kan de leka, vad man ska kalla avkomman se´n, och sälja den som, är ju en annan sak, om en del yngel blir av den röda varianten så är de ju inte "renrasiga" så att säga, men det kanske den du köper kanske inte heller är, svårt att veta eftersom fiskar inte har stamtavla Men en såpass ovanlig variant hade kanske varit kul att para med en likadan, så chansen är större att man får så´na yngel.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Ja, är de samma art kan de leka, vad man ska kalla avkomman se´n, och sälja den som, är ju en annan sak, om en del yngel blir av den röda varianten så är de ju inte "renrasiga" så att säga, men det kanske den du köper kanske inte heller är, svårt att veta eftersom fiskar inte har stamtavla Men en såpass ovanlig variant hade kanske varit kul att para med en likadan, så chansen är större att man får så´na yngel.
                      Ok, vi får se hur de går. De är ju fortfarande ganska små, ca 3 cm, så det är väl inprincip omöjligt att se kön på dem så här tidigt? Min Gold har åtminstone inga spröt ännu.

                      Ser att du bor i Mölndal så jag passar på att fråga om du känner till någon bra akvariebutik där?

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Nej, när de är så små går det inte att se könsskillnad på dem.

                        Nja, Mölndals zoologiska finns ju, men de är mer inriktade på reptiler och smådjur. Jag brukar åka till Tropisk akvariefiskimport vid Kaggeledstorget, och nå´n gång ibland till Hercules zoo på Hisingen.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • johnsson_82
                          • March 2012
                          • 289

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Nej, när de är så små går det inte att se könsskillnad på dem.

                          Nja, Mölndals zoologiska finns ju, men de är mer inriktade på reptiler och smådjur. Jag brukar åka till Tropisk akvariefiskimport vid Kaggeledstorget, och nå´n gång ibland till Hercules zoo på Hisingen.
                          De två butikerna är toppen tycker jag.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ja, gillar man malar är Trop bra, han har ofta inne olika L-malar.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Jag har 4st super red, köpte på auktionen när den va i Göteborg. Dom börjar bli upp mot kanske 5-6cm och man börjar se lite strån. Tror jag har 2-3 hanar, vet inte säkert. Mycket fina är dom. Dessa är mer åt helorange-hållet. Märker ingen annan skillnad än färgen på dom mot mina andra vanliga ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...