vad ska man ge mat till Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    vad ska man ge mat till Ancistrus?

    Hej

    jag har haft problem med att mina ancistrus dör. men jag tänkte inte på vad jag ger dem för mat jag brukar ibland ge gurka. annars finns alger på rutorna som de kan äta. Men kan det vara att de dör på grund av de inte får såna tabletter http://www.grizzlyzoo.se/foder-wafer...500-tabletter/ ? djur affären sa att man inte får ge gurka är det sant?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Gurka innehåller ju typ 99% vatten, så även om de tuggar gurka, så bnlir det inte så
    mycket mat av det.

    Zucchini är bra.

    en skiva på 1,5 cm, med en rostfri sked igenom sent på kvällen efter lampan är tänd
    1-2 ggr i veckan, ta upp resterna på morgonen efter.

    Förvälld broccolistam är oxå bra, samma princip som zucchinin.



    eller dessa algtabletter


    http://www.pwss.se/product.php?productid=11891&cat=543&page=1




    vet i fasen om dom du länkade till är så bra för ancistrus i längden, de är ju till
    malar inom Corydorassläktet och liknande, dvs mer animaliskt.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      ancistrus kan knappast äta sig mätt på alger, såvida inte du har extremt mycket alger......



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • mrfisken
        • March 2012
        • 107

        #4
        http://www.grizzlyzoo.se/foder-wafer...500-tabletter/ sånt då ? går dessa bra?

        jag vill helst köpa det med hand och inte via internet. det finns grizzly zoo där jag bor.
        jag har inte lyckats till att odla ancistrus någon gång kan det vara problemet att de inte får bra mat? eller så är det nitrit eler nitrat ska åka idag till grizzly och köpa dessa http://www.grizzlyzoo.se/akvarietill...t-5-i-1,-50st/ .
        Senast redigerad av mrfisken; 13 April 2012, 15:39.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursäkta om jag lägger mig i detta resonemanget. Jag tog den här länken och läste på innehållsförteckningen. Fiskmjöl står det där som första ingrediens. Så vitt jag vet är det animaliskt. Eller hur??

          Ursprungligen postat av Kensa
          eller dessa algtabletter

          http://www.pwss.se/product.php?productid=11891&cat=543&page=1


          vet i fasen om dom du länkade till är så bra för ancistrus i längden, de är ju till
          malar inom Corydorassläktet och liknande, dvs mer animaliskt.
          .
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av mrfisken
            http://www.grizzlyzoo.se/foder-wafer...500-tabletter/ sånt då ? går dessa bra?

            jag vill helst köpa det med hand och inte via internet. det finns grizzly zoo där jag bor.
            jag har inte lyckats till att odla ancistrus någon gång kan det vara problemet att de inte får bra mat? eller så är det nitrit eler nitrat ska åka idag till grizzly och köpa dessa http://www.grizzlyzoo.se/akvarietill...t-5-i-1,-50st/ .


            den går likas bra
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av MonkanS
              Ursäkta om jag lägger mig i detta resonemanget. Jag tog den här länken och läste på innehållsförteckningen. Fiskmjöl står det där som första ingrediens. Så vitt jag vet är det animaliskt. Eller hur??
              det är sant, men såvitt jag vet så är koncentrationen animaliskt mindre i de produkter som är tänkta till
              algätande firrar, i naturen så får de isig lite animaliskt när de tuggar alger / växter, alla räkor / mollusker
              och liknande som sitter bland algerna slinker ner oxå.

              Fiskmjölet är till för att efterlikna det.


              det andra fodret är tvärtom, nästan bara animaliskt,
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Räkmix brukar jag ge till mina .Jag gör eget som jag torkar i ugnen sen blir det som chips som sjunker till botten

                Kommentar

                • alfreds
                  • January 2009
                  • 293

                  #9
                  Ursprungligen postat av Berserken
                  Räkmix brukar jag ge till mina .Jag gör eget som jag torkar i ugnen sen blir det som chips som sjunker till botten
                  Den där idén lät intressant. Är det ett hemligt recept eller något du vill dela med dig av?
                  Med vänlig hälsning
                  Alfred
                  240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    finns artikel på zoopet om hur man gör räkmix.

                    receptet som står där är ett medelrecept.

                    syftar mixen till L-malar, så ska man nog ta väck hälften av räkorna, och öka med ärtor lika mycket.


                    varning dock.....slabbigt som fan e de, samt att måste ha en bra mixer, tror att de billigaste inte
                    klarar av att finfödela räkorna...


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      #11
                      Jag hade för mig att den flöt och inte sjönk. Ska det till malar borde den sjunka, eller?
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Enklare då att ta frysta gröna ärtor och majs. Tina dom och ta av skalet på både ärtor och majs.
                        Jag trycker sönder dom lite innan jag lägger ner det i karet. Smaskens tycker alla firrar.
                        Enkelt.. och jag behöver inte svära över det.. *S*
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Berserken
                          • December 2005
                          • 472

                          #13
                          Ursprungligen postat av alfreds
                          Den där idén lät intressant. Är det ett hemligt recept eller något du vill dela med dig av?
                          Som Kensa säger bara ärtor.räkor med skal och lite vatten så mixern orkar .Sen kan man öka eller minska räkor beroende på vilka som ska ha det

                          Kommentar

                          • mrfisken
                            • March 2012
                            • 107

                            #14
                            jag har testat akvarie vattnet och dessa är värdena

                            No3= 0
                            No2=0
                            GH=16
                            KH=10 d
                            PH=7.2
                            Cl2= 0.8

                            Så det var inte vattnet som gjorde att mina ancsitrus dör.
                            jag köpte ett par ancistrus idag hanen börjar gå in i halvkokosnöten och gräver runt varför gör han så? Är det ägg på gång "snart"?
                            Och honan är runt och tuggar alger och sedan kommer hon när kokosnöten.

                            Kommentar

                            • mrfisken
                              • March 2012
                              • 107

                              #15
                              dessa ancsistrus äter inte gurka,brocoli eller zuchi jag testade med alla men de äter inte varför???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...