är det verkligen en hona jag köpt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaz
    • April 2012
    • 48

    är det verkligen en hona jag köpt?

    jag är lycklig nybliven ägare till ett par fina mörka ancistrusar vid namn hasse och astrid. de sa i affären at det var en hane och en hona då jag vill ha smått i framtiden. astrid är ca 7,5-8cm lång och hasse är dryga 10. men när jag kommit hem med dem ser jag att astrid har spröt hon med, jag vet att honor kan ha lite med men jag är osäker så om någon med lite mer erfsrenhet kan kolla på dem skulle jag bli jätte glad. för om båda är hannar så får jag nog byta astrid mot en annan mal i affären.
    bilderna är inte de bästa men jag hoppas att någon kan ge svar,.
    tack på förhand.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Kan inte se nån bild
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • elaz
      • April 2012
      • 48

      #3





      den andra bilden är väldigt dålig. jag tog dem nys med mobilen så kvalliten är sisådär. på den sista bilden ser spröten mycket längre ut än de gör i verkligheten men antalet är ju rätt i alla fall.
      hoppas nån kan få ut nått vettigt ur det i alla fall

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        jag tror det är en hane. honor brukar inte ha sådär mycket spröt.

        ta en bild på när den sitter på glaset. hanar är längre och slankare. honor lite mer runda. hanar brukar även ha ett längre huvud.

        Kommentar

        • elaz
          • April 2012
          • 48

          #5

          hen sitter nästan alldrig på glaset men jag ska försöka hålla lite koll. detta är den bästa bilden jag lyckats ta änsålänge.
          hon är ganska knubbig och har ganska kort huvud men endel spröt. tråkigt om det är en hanne få hoppas på att den lilla jag har är en hona då. hen är dock bara ca 5 cm än så länge så det dröjer nog ett tag. hur snabt växer de?

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            den är ju ändå ganska stor så det kan vara en hona med väldigt mycket spröt eller så är det en hane som har sent utvecklade spröt. svårt att säga vad det är. den är som du sa ganska "knubbig" så chansen att det är en hona finns ju ändå.
            jag vet tyvärr inte vilket det är, hoppas någon annan kan hjälpa dig mer

            Kommentar

            • elaz
              • April 2012
              • 48

              #7
              tack ändå. jag håller tummarna för att det är en tjej. annars får hen flytta till ett annat akvarium och jag köper en till.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                På den tredje bilden i inlägg #3 så ser det ut som om spröten sitter en bit upp på huvudet? Jag skulle tro att det där är en hane, som inte har fullt utväxta spröt än. Har för mig att det finns Ancistrusarter där även honorna har rätt mycket spröt, men honor av den vanliga Ancistrusen (L144) brukar inte ha det. Vissa honor kan få korta spröt runt nosen, men har den spröt uppe på huvudet, så är det med största sannolikhet en hane. Tycker spröten ser för långa ut också, för att det skulle vara en hona.

                Jag har själv fyra honor, en normal, som är den största, kanske 8-9 cm, en något mindre normalfärgad slöjvariant, en ännu något mindre gul med svarta ögon, och en ungefär lika stor albino, och ingen av dem har några spröt. Har även tre hanar, två albinos på ca 10 cm (en har fyllt ett kar med ungar i olika storlekar, och en ligger med sin första äggkull), och en något mindre gul med svarta ögon, och dessa har långa spröt över hela nosen och huvudet.
                Senast redigerad av Shepard; 07 April 2012, 15:31.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Tror också det är en hane som inte hunnit få "helskägg" än. Många ancistrushanar får tentakler först när de är rätt stora.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • elaz
                    • April 2012
                    • 48

                    #10
                    ok. synd att det är en hane då. men vi kan nog få byta i affären om vi frågar eftersom vi bad om en hane och en hona och båda är rätt stora. tack för svaren

                    Kommentar

                    Arbetssätt...