små pleco eller andra liknande malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaz
    • April 2012
    • 48

    små pleco eller andra liknande malar

    hejsan. jag är rätt ny med det här med akvarie och jag har ett 160l nu men ska starta upp ett 60l och undrar vilka malar det finns som kan vara i ett så litet akvarium och hur jag ska inreda det för att de ska trivas. tack på förhand
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ytterst få malar. bättre med snäckor

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Malar i släktet Otocinclus (t.ex Otocinclus vittatus), och t.ex Parotocinclus jumbo (trots namnet) blir inte stora, och funkar i små akvarier.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Alla arter i Hara-släktet, många Microsynodontis-arter, Corydoras habrosus, Erethistes pusillus, Akysis vespa och Pseudolaguvia flaveolata (för att hålla sig till arter som finns på grossisternas listor just nu) borde fungera hjälpligt i 60 liter, men alla fiskar är ju roligare om de får rejält med utrymme.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Det beror ju lite också om man vill ha en sugmal, eller en köttätande (vilket även en del sugmalar är), mer "klassisk" mal, med skäggtömmar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Bara en liten del malar är algätare. Däremot finns det många algätare som inte är malar. Malar är spännande fiskar. Vill man däremot bara få bort alger rekommenderar jag: mycket växter + ett rakblad.

            Tillägg: Ursäkta jag läste bara frågan inte rubriken. Om man tycker om just de sugkoppsliknande fiskarna som lever i forsar med mycket sten, så kan man ju ha en ensam Ancistrus i 60 liter. Har man två blir de ju lätt fler och då räcker inte maten riktigt till. Men man bör nog ändå stödmata med grönsaker. I Asien finns Pseudogastromyzon, Sewellia m fl. som är likinande men som inte blir så stora, men 60 liter är ändå lite lite om man vill skapa en fors.
            Senast redigerad av Erik Åhlander; 06 April 2012, 10:36.

            Kommentar

            • elaz
              • April 2012
              • 48

              #7
              tack för alla svar. jag är jenuint intreserad av just malar och andra bottenfiskar, mitt nuvarande 120 l akvarium är nyggt med mycket rötter och sten och det är långt och lågt, lika så mitt 60 liters som är 70 cm långt. jag funderar på den mista sorten av asiatiska grönlingar men att skaffa ett nytt akvarium som är långt och lågt och går bra att ha bara strömfiskar i.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Jag skaffade fem Yunnanilus cruciatus för ett par månader sedan. Dom har bott ensamma i ett 100-liters med mycket växter. Det finns nu minst två yngel, det största är nästan hälften så stor som de vuxna. Mycket trevliga fiskar!

                Kommentar

                Arbetssätt...