ancistrus överlevde tre timmar utan vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    ancistrus överlevde tre timmar utan vatten!

    Fiskade igår upp alla ancistrusungar jag kunde få tag i ur det rätt tättbevuxna akvariet... Dryft 20 av varierande storlek 4 -8 cm långa. Hade dem i en hink med rot, flytväxter och pump över natten. Lyfte över dem i påsar idag och tog de med till en djuraffär som ville ta emot dem. Kollade roten och pumpen mycket noga (de brukar ju hänga där) och tömde ur vatten successivt så att jag lätt fångade dem med händerna. Hinken var helt tom men fästet till pumpen satt kvar.

    När jag kom hem tre timmar senare låg - till min förvåning - en ancistrus i hinken. Inget vatten alls där den var. "den är död!" sa min son förtvivlat. Ja sa jag eftersom den såg helt död ut. Jag vickade på hinken, alla vattendroppar på botten hamnade på ett ställe och plötsligt ryckte den till. Vi släppte ner den i akvariet och där simmade den runt som om inget hänt...

    Va? Hur klarade den det? Kan de andas ur luften? Genom huden? eller håller de andan så länge?

    Någon malexpert som kan svara?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ingen expert men ancitrusar kan klara sig ett bra tag ovanför vattenytan. Vet inte hur eller varför men de är riktigt tuffa och sega av sig.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Slänger in denna länken här med. Ett svar jag fick ang en fråga om mina pansarmalar. Min gissning är att andningen funkar på ungefär samma sätt med ancistrus. Rätta mig om jag har fel om detta antagande.
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=151254


      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • ABSOLUT-71
        • January 2012
        • 81

        #4
        Det kanske fanns en liten skvätt med vatten kvar i hinken,
        och som sedan dunstade bort under dessa tre timmar.

        Då skulle det ju innebära att din mal inte var utan syre samt vatten lika länge.

        Men hur man än vrider och vänder så verkar ju din mal vara en riktig tuffing.

        Och klara sig under extrema förhållanden.

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          Ursprungligen postat av ABSOLUT-71
          Det kanske fanns en liten skvätt med vatten kvar i hinken,
          och som sedan dunstade bort under dessa tre timmar.

          Då skulle det ju innebära att din mal inte var utan syre samt vatten lika länge.

          Men hur man än vrider och vänder så verkar ju din mal vara en riktig tuffing.

          Och klara sig under extrema förhållanden.
          Jag har en överlevare till ansistrus här, när han va ca 5cm låg han på en fuktig handduk under ett par stenar i 5 tim
          idag är han ca10cm och lever och frodas,
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • ABSOLUT-71
            • January 2012
            • 81

            #6
            Då är Ancistrusen en riktigt tålig art som kan klara sig så pass länge ovan vatten ytan.
            Men fuktigheten måste dock va rätt så viktig.
            För en sån lite fisk bör ju torka ut riktigt fort.

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              Ursprungligen postat av ABSOLUT-71
              Då är Ancistrusen en riktigt tålig art som kan klara sig så pass länge ovan vatten ytan.
              Men fuktigheten måste dock va rätt så viktig.
              För en sån lite fisk bör ju torka ut riktigt fort.


              Japp det torde vara så nu låg han under ett åar stenar jag plockade ur karet.. så det bör varit relativt fuktigt där under.
              Jag tror inte dom klarar om det inte finns någon fukt..
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • ABSOLUT-71
                • January 2012
                • 81

                #8
                Jag hade lite mer otur för ca en månad sedan.
                Hade legat borta och när jag kom hem på morgonen så såg jag en mal ligga upp och ner.
                En L201 (Orinoco Angel Pleco)
                Min första tanke var, Jaha har dom lyckats dräpa den där nu.
                Sen ser jag min 13cm långa L128 (Blue Ghost, Blå Fantompleco) också ligga där stel som en pinne.
                Då tänkte jag men va fan har nu värmarn hakat upp sig och kokat allihopa.
                Så en snabb blick på tempen men den låg där på sina stadiga 27 grader.
                Men vad är nu fel? och så kolla jag till pumpen och ser att vatten ytan knappt rör på sig.
                Och att vissa malar simmade okontrolerbart upp och ner.
                Vissa satte även uppe under ytan.
                Även mitt stim med Kardinal tetror satt där med malarna.

                Fan syrebrist tänkte jag, och sliter upp pumpen.
                Jo mycke riktigt inloppet till pumpen hade täpts till av nå skräp.
                Så det blev snabb rengörning av pumpen plus ett snabbt vatten byte.
                Garanterat mitt snabbaste vattenbyte.
                Sen sitta och blåsa igång alla malar som simmade upp och ner.
                Jag höll dom mot utblåset på pumpen samt blåste själv med munnen.
                Vet inte om det hjälpte men alla lever då idag utom nu just en L201 samt en L128

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  Ursprungligen postat av ABSOLUT-71
                  Jag hade lite mer otur för ca en månad sedan.
                  Hade legat borta och när jag kom hem på morgonen så såg jag en mal ligga upp och ner.
                  En L201 (Orinoco Angel Pleco)
                  Min första tanke var, Jaha har dom lyckats dräpa den där nu.
                  Sen ser jag min 13cm långa L128 (Blue Ghost, Blå Fantompleco) också ligga där stel som en pinne.
                  Då tänkte jag men va fan har nu värmarn hakat upp sig och kokat allihopa.
                  Så en snabb blick på tempen men den låg där på sina stadiga 27 grader.
                  Men vad är nu fel? och så kolla jag till pumpen och ser att vatten ytan knappt rör på sig.
                  Och att vissa malar simmade okontrolerbart upp och ner.
                  Vissa satte även uppe under ytan.
                  Även mitt stim med Kardinal tetror satt där med malarna.

                  Fan syrebrist tänkte jag, och sliter upp pumpen.
                  Jo mycke riktigt inloppet till pumpen hade täpts till av nå skräp.
                  Så det blev snabb rengörning av pumpen plus ett snabbt vatten byte.
                  Garanterat mitt snabbaste vattenbyte.
                  Sen sitta och blåsa igång alla malar som simmade upp och ner.
                  Jag höll dom mot utblåset på pumpen samt blåste själv med munnen.
                  Vet inte om det hjälpte men alla lever då idag utom nu just en L201 samt en L128
                  oj då ja det kan gå fort, tur att du lyckade klara dom, bra gjort...
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • Marialena
                    • March 2012
                    • 3

                    #10
                    Hade ett gammalt akvarium som jag tappat intresset för, den som hade överlevt var min Ancisrus, det var den ända fast alla andra fiskar var döda sedan länge sedan. trodde ingen var kvar.

                    Kommentar

                    • Carina_
                      • August 2010
                      • 207

                      #11
                      Min ancistrus trillade ner mellan akvariet och väggen och det tog mig en kvart att få fram Agnes igen och när jag fick fram henne så var hon torr och dammig.
                      Men hon lever och har bara lite annorlunda färg och hon lärde sig inget av det för hon har följt med roten ut en gång och legat även hon på en fuktig handuk i över två timmar så de små liven verkar riktigt tuffa och klarar det mesta. fast hon blev oerhört skygg efter att hon legat bakom karet så det kan ta några dagar innan man ser henne.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Deras hårda hornbeklädnad gör att de inte torkar ut så fort, vilket troligen gör att de klarar sig så länge.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...