Hur snabbt växer normalt en Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    Hur snabbt växer normalt en Ancistrus?

    Har funderingar på att ev införskaffa mig en Ancistrus mal för att hålla lite koll på algerna som nu börjat få fäste.
    Nackdelen är att jag bara har ett 20 liters kar modell AquaEL Hexa. Har planer på att köpa mig ett kar om minst 150 liter framöver alt ännu större om jag hittar lämpligt på blocket och därmed undrar jag hur snabbt de normalt växer.

    Vad jag hört blir de runt 12 cm vilket är lite för stort för ett 20-liters akvarium. Dock är de ju ganska små när de kommer från butiken så kanske man kan ha en sån i lilla akvariet fram tills att man får tag på ett större? Tankar och funderingar?
    Anser ni att detta låter som ren djurplågeri så väntar jag tills det finns bättre förutsättningar för en mal och skaffar mig räkor ist

    Har haft 5 räkor tidigare men de blev alla offer för, enligt mig, AquaEl´s taskiga design på insuget till pumpen vilket resulterade i att jag hade härligt renskalade räkstjärtar i filtret *suck*.
    Har temporärt löst problemet med hjälp av en avklippt nylonstrumpa och en gummisnodd runt insuget (ser förjävla fult ut).
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Du bör absolut vänta med inköpet av en Ancistrus.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      De växer snabbare än man tror..
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        De växer väldigt snabbt upp till 6-7 cm sen efter där så avtar det. Men Det beror med på hur mycket man matar dem och och hur stort akvariet är och vattenbyten.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Dock är ju en 6-7 cm ancistrus allt för stor för ett 20 l. Vänta tills du har det större karet

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            Dock är ju en 6-7 cm ancistrus allt för stor för ett 20 l. Vänta tills du har det större karet

            Yes, yes.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            Arbetssätt...