Rätt foder till Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nahoj79
    • January 2012
    • 96

    Rätt foder till Ancistrus?

    Köpte igår en Ancistrus (ca 3 cm lång) och "fick" med mig algtabletter från butiken också.

    Hur ofta ska man skicka ner en sån tablett? I butiken sa dem att det räckte med en halv var tredje dag typ. Räcker det?

    Räcker det att dem får algtabletter eller ska de ha nåt annat forder också?
    Johan
    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Varannan till var tredje dag är inga problem. Vissa algtabletter kan grumla vattnet en del. Men att variera fodret med gurkskiva på en sked och skalade förvällda ärtor är inte heller fel. Tycker även om att gnaga på rötter om du har det i ditt akvarium. Förvälld broccoli är också uppskattat.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Simon Wikström
      • January 2011
      • 223

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Men att variera fodret med gurkskiva på en sked och skalade förvällda ärtor är inte heller fel.
      //Camilla
      Ursäkta om jag lägger mig i lite, men gurka tycker jag är onödigt att mata fiskarna med då det innehåller nästan bara vatten. Då känns det onödigt att mata fisken alls den dagen den ska ha gurka då fisken ändå knappt får näring i sig. Bättre att mata med dom andra grönsakerna du föreslog
      Mvh Simon
      720 l med 2 st Hypostomus soniae.
      105 l med VF Poecilia reticulata.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Gurka är väldigt uppskattat av malar och även fiskar. Mina ciklider är galna i gurka. Vist kan man komplettera med annat mer "köttigt" foder. Annat foder som många malar tycker om är skalade räkrumpor. De flesta harneskmalar är inte rena "vegetarianer" utan även asätare. Om du även matar med vanligt flingfoder får malen säkert lite tillgång av det med.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Nahoj79
          • January 2012
          • 96

          #5
          Ok tack för tipsen. Hade i en halv algtablett en timme att det släckts i akvariet. Spanade in för att se om malen eller algätarna var där och åt...det var bara neontetror vid tabletten...
          Johan
          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

          Kommentar

          • Simon Wikström
            • January 2011
            • 223

            #6
            Ursprungligen postat av C.Ciklid
            Gurka är väldigt uppskattat av malar och även fiskar. Mina ciklider är galna i gurka. Vist kan man komplettera med annat mer "köttigt" foder. Annat foder som många malar tycker om är skalade räkrumpor. De flesta harneskmalar är inte rena "vegetarianer" utan även asätare. Om du även matar med vanligt flingfoder får malen säkert lite tillgång av det med.
            //Camilla
            Jo jag vet, det finns även karnivora loricariidaemalar som inte äter vegetabiliskt alls. Men jag menade bara att gurka inte innehåller särskilt mycket näringsämnen så om man istället matar med "matigare" foder så växer dom på bättre
            Mvh Simon
            720 l med 2 st Hypostomus soniae.
            105 l med VF Poecilia reticulata.

            Kommentar

            • Simon Wikström
              • January 2011
              • 223

              #7
              Ursprungligen postat av Nahoj79
              Ok tack för tipsen. Hade i en halv algtablett en timme att det släckts i akvariet. Spanade in för att se om malen eller algätarna var där och åt...det var bara neontetror vid tabletten...
              Dom kan vara lite skygga i början när dom är nya i ett akvarium så malen kommer fram förr eller senare och letar efter mat om man bara ger den lite tid
              Mvh Simon
              720 l med 2 st Hypostomus soniae.
              105 l med VF Poecilia reticulata.

              Kommentar

              Arbetssätt...