Hypancistrus zebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Ursprungligen postat av olof b
    Jag hde för mig att jag läst en bra artikel som anger max storleken på L-183 till betydligt mer än 10 cm och nu hittade jag den äntligen:



    Som Ingo Seidel skriver:

    "In the wild however they can grow significantly bigger and reach lengths up to an unbelievable 25-30 cm. So far I have only once set eyes on such big fish. What was noticeable with these fish was that even at this size they were still just as attractively marked as juvenile specimens can be."

    Jag hoppas i vart fall på rejäl maxstorlek på mina exemplar!

    mvh

    olof
    Det är ju Ingo Seidel som har skrivit min L-malsbok, och som anger det antalet fenstrålar jag nämnde i mitt senaste inlägg. Men skrev inte Azur ett annat antal i ett tidigare inlägg? Stämmer antalet i boken, så är det troligtvis L183, men stämmer antalet som Azur skrev, kan det lika gärna vara L181...
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #32
      Ursprungligen postat av Animaniac
      räkna fenstrålarna i ryggfenan (jag antar att man ska räkna med den som är precis i fenans framkant, och tyckte även det fanns en i fenans bakkant), och fick det till 9 eller 10... L183 alltså, om man ska tro L-malsboken som säger att L183 ska ha 8-10 fenstrålar, medan andra arter har 7, mer sällan 8.
      Det där är en förvirring om vad som är fenstrålar, vad som är taggstrålar, och vad som är mjukstrålar. En A. dolichopterus har minst 10 fenstrålar i ryggfenan, varav 1 taggstråle (ogrenad, oftast vass fenstråle) och vanligen 9 mjukstrålar (grenade mot toppen, oftast mjuka). Ingen annan känd art har så många mjukstrålar, vilket gör A. dolichopterus till en av de mest lättidentifierade av alla Ancistrus.

      A. dolichopterus behåller oftast åtminstone lite vitt på kanten av sin rygg & stjärtfena även som vuxna.

      En möjlighet är förstås att du har en dolichopterus och en nånting annat, det verkar gå att korsa rätt många arter av Ancistrus med varandra.

      30-centimeters A. dolichopterus tror jag precis vad jag vill om.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #33
        Ursprungligen postat av Azur
        Det där är en förvirring om vad som är fenstrålar, vad som är taggstrålar, och vad som är mjukstrålar. En A. dolichopterus har minst 10 fenstrålar i ryggfenan, varav 1 taggstråle (ogrenad, oftast vass fenstråle) och vanligen 9 mjukstrålar (grenade mot toppen, oftast mjuka). Ingen annan känd art har så många mjukstrålar, vilket gör A. dolichopterus till en av de mest lättidentifierade av alla Ancistrus.

        A. dolichopterus behåller oftast åtminstone lite vitt på kanten av sin rygg & stjärtfena även som vuxna.

        En möjlighet är förstås att du har en dolichopterus och en nånting annat, det verkar gå att korsa rätt många arter av Ancistrus med varandra.

        30-centimeters A. dolichopterus tror jag precis vad jag vill om.

        Azur, kan du hjälpa mig att kolla denna, köpt som vanlig Ancistrus men är en l89 enligt utsago. Har den något annat namn eller är det rakt av Ancistrus som gäller?

        Jag har hört Honey Coumb men det hittar jag inte..

        Klargör den för mig, snälla
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #34
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Azur, kan du hjälpa mig att kolla denna, köpt som vanlig Ancistrus men är en l89 enligt utsago. Har den något annat namn eller är det rakt av Ancistrus som gäller?

          Jag har hört Honey Coumb men det hittar jag inte..

          Klargör den för mig, snälla

          Om du söker på Honeycomb kanske du hittar nå´t Enligt Ingo Seidels BTN Guide om L-malar så är ibland Ancistrus sp. "honeycomb" ibland felaktigt betecknad som L089.

          Hmm, vad som var mjuka och hårda strålar hade jag svårt att avgöra, tyckte alla 9-10 strålarna såg likadana ut, med förgreningar längst upp, utom kanske den i fenans framkant. De är allihop köpta från samma ställe (även samma sändning tror jag) under namnet L183 för några år se´n. Nu har han istället inne nå´t som han fått in som L181. Eftersom ynglen av båda dessa är väldigt lika, kan det inte vara variationer av samma art?
          Senast redigerad av Shepard; 16 February 2012, 18:12.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • olof b
            • March 2005
            • 262

            #35
            Ursprungligen postat av Azur

            30-centimeters A. dolichopterus tror jag precis vad jag vill om.
            Jag skulle inte vara lika säker. L-malar kan bli väldigt gamla och växer ganska långsamt. Med gott om plats och mat så kan de säkert bli rätt stora.

            mvh

            Olof
            Malmö Lund Cycle Chic:
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...