Hypancistrus zebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hypancistrus zebra

    Vann en mycket fin bok i "Gissa fisken" nämligen Back to Nature om L-malar Och man blir ju helt klart lite sugen när man bläddrar i den. En fisk jag är nyfiken på, och som enligt den boken tydligen ska vara ganska lätt att odla, är Hypancistrus zebra (L046). Går den att få tag i överhuvudtaget? Och om det går, hur dyr brukar den vara?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

    #2
    700-800:- för yngel, och 1000-2000:- för större fiskar. Inte helt lätt kanske att få tag på men de dycker upp då och då på privatsidan framför allt.

    /Mats

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Lustigt att de är så dyra, om de är såpass lätta att odla. I och för sig stod det att de får rätt små kullar, men ändå. Vad menas med yngel, hur stora är de då, när de kostar 700-800 kr? Lika stora som de Ancistrusungar man brukar se i butikerna?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mazzi
        • October 2006
        • 364

        #4
        Importförbud i kombination med små kullar bidrar kanske! Ynglen brukar kanske vara runt 3cm.

        /Mats

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Är de lätta att föda upp från den storleken, eller är det bättre att satsa på vuxna?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #6
            Har dom bara haft rätt/bra förhållanden under uppväxttiden så ska det nog inte vara några problem. Jag har 2st vuxna som jag har tänkt odla på, ska bara få tag på en hane först. Så jag har inte någon erfarenhet av yngel på just dessa men jag har odlat andra i släktet L66 & L201.


            /Mats

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag har fått spontanlek på mina L181 (sålda som L183, men tror inte de är det, dels på grund av att de tappat det vita på fenkanterna, även om man kan ana lite vitt på honan på bilden, och att L183 tydligen ska vara mycket svårodlad) i mitt 240-liters sällskapskar. Vet inte hur många som finns kvar nu, men har i alla fall satt en av mina två hanar, och en av mina två honor i ett mindre kar, för att se om de leker där. Hur är zebran i svårighetsgrad i jämförelse med denna?

              Nå´n kanske kan se på de här bilderna på ett av ynglen (bilden längst upp till vänster), och två av de vuxna (bilden längst upp till höger är på en av de vuxna när den var mindre, och jag nyligen köpt dem), om det är L181 eller L183?
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Shepard; 12 February 2012, 17:13.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mazzi
                • October 2006
                • 364

                #8
                L181 blir ju ganska stora:
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                L183 betydligt mindre:
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                Jag skulle tippa på att det är L183 du har! Hur stora är dina?

                /Mats

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  Köpte du dom på Trop? Jag har också köpt ett par där- eller jag hoppas det är ett par. Börjar misstänka att det är två honor...
                  350 l

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    här har du http://www.blocket.se/orebro/L046_Ze...8.htm?ca=6&w=2
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mazzi
                      L181 blir ju ganska stora:
                      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                      L183 betydligt mindre:
                      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                      Jag skulle tippa på att det är L183 du har! Hur stora är dina?

                      /Mats
                      Hanarna är väl ca 10 cm, honorna några cm mindre. Men tänkte att det är L181 eftersom de vita fenkanterna är borta (eller nästan), och tror det stod i L-malsboken jag vann i "gissa fisken" att L183 är mycket svårare att få lek av än L181, och jag hittade några yngel i sällskapskaret, bara sådär.

                      Anki: Japp, köpte dem som rätt små på Trop för några år se´n De såldes som sagt som L183, men har sett att han på sistone haft några inne, som han sålde som L181.

                      Nu blev jag riktigt sugen på att tömma ett av karen, och köra L-malsodling
                      Senast redigerad av Shepard; 12 February 2012, 19:20.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Anki L
                        • August 2011
                        • 606

                        #12
                        Aha...mina har den vita fenkanten kvar...har jag då L183?
                        350 l

                        Kommentar

                        • Mazzi
                          • October 2006
                          • 364

                          #13
                          Ursprungligen postat av MrH
                          Har varit i kontakt med honom men det mesta verkade sålt, i alla fall dom stora.

                          /Mats

                          Kommentar

                          • Anki L
                            • August 2011
                            • 606

                            #14
                            skojade bara. Det är bara den ena som har vitt kvar.
                            350 l

                            Kommentar

                            • Mazzi
                              • October 2006
                              • 364

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Hanarna är väl ca 10 cm, honorna några cm mindre. Men tänkte att det är L181 eftersom de vita fenkanterna är borta (eller nästan), och tror det stod i L-malsboken jag vann i "gissa fisken" att L183 är mycket svårare att få lek av än L181, och jag hittade några yngel i sällskapskaret, bara sådär.

                              Anki: Japp, köpte dem som rätt små på Trop för några år se´n De såldes som sagt som L183, men har sett att han på sistone haft några inne, som han sålde som L181.

                              Nu blev jag riktigt sugen på att tömma ett av karen, och köra L-malsodling
                              Du kanske kan fråga på www.planetcatfish.com för jag är inte säker på vilken du har. L183 ska nog inte vara omöjlig att få lek på i ett sällskapskar.

                              Klart du ska odla L-malar...riktigt roligt

                              /Mats

                              Kommentar

                              Arbetssätt...