Vilket kön är det på denna ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Vilket kön är det på denna ancistrus?

    Hejsan!
    Kan någon av er se vilket kön det är på denna ancistrus?

    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det ser ut som en hona, men hur lång är den? Hannarna får inte sitt skägg förrän de är ganska stora.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Lite svårt att se, men har den bara de små fransarna som syns runt huvudet, så är det hona. Den ser ändå ut att vara i ungefär samma storlek som tre av mina hanar, (en albino, en gul med svarta ögon, och en normalfärgad, se´n har jag två större albinohanar också), och de har ganska mycket "skägg" på huvudet. Har en stor, normalfärgad hona, som inte ser ut att ha nå´t alls, men det kan variera lite från hona till hona.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        För ett säkert svar behövs det en bättre närbild...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          #5
          Tack för era svar. Den kanske är 5-6 cm lång, så fortfarande ganska liten. När kan man säga att skägget borde ha växt färdigt om det vare en hane?

          När jag ändå har någon här som kan om arten, hur många är lagom att ha i 260 l?
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det beror på hur du inreder, men med mycket rötter och gömställen så kan du lugnt ha 5-6 st.

            "Skägget" har kanske växt färdigt efter att fisken är fullvuxen, men det är en fråga som nog inte många har lagt ner så långa funderingar över....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              det kan ju också vara en hane som precis har börjat få skägg. vid 6-7 cm brukar det väl växa fram?

              sen tror jag att jag läst någonstans att en ancistrus skägg växer hela livet. dvs en ansictrus med långt och väligt "grenat" skägg förmodligen är ganska gammal.

              Kommentar

              • Pierre_N
                • December 2010
                • 24

                #8
                Det är absolut lättast att se skillnad på ancistrus på kroppsformen så ta en bild rakt uppifrån. En hane har stort huvud och avsmalnande kropp medan en hona har mindre huvud och rundare kropp.

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pierre_N
                  Det är absolut lättast att se skillnad på ancistrus på kroppsformen så ta en bild rakt uppifrån. En hane har stort huvud och avsmalnande kropp medan en hona har mindre huvud och rundare kropp.
                  Nu har jag äntligen fått vettig bild "Uppifrån"på malen. http://resmann.se/fiskar/mal1.JPG

                  Pierre, klarar du se vad det är för en?....
                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Jag gissar fortfarande att det är en hona, en såpass stor hane borde ha lite "skägg" på huvudet i alla fall, den ser ut att vara i ungefär samma storlek som några av mina hanar, som har "skägg". I och för sig kan det väl variera när, och hur mycket, de får "skägget".
                    Senast redigerad av Shepard; 14 February 2012, 20:47.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...