Vilken L-mal är dessa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    Vilken L-mal är dessa?

    Hej
    Jag har under årens lopp köpt tre malar. Alla har blivit köpta vid olika gånger men med samma namn: skäggmal. Men nu skulle jag vilja veta, är de samma art och vilken/vilka arter är de?

    Mal nr 1. Denna mal har delvis lite mörkare partier delvis lite ljusare partier. Inga "tentackler" på huvudet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0989.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,4 KB
ID: 2182941Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0994.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,5 KB
ID: 2182944

    Mal nr 2. Denna mal är helt mörk färgad (nästan svart) med ljusa prickar på hela kroppen. Den har inga tentackler på huvudet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0990.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,7 KB
ID: 2182942Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0991.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,0 KB
ID: 2182943

    Mal nr. 3. Denna mal är färgad som den första men med tentackler på huvudet och den är större. Utan någon erfarenhet gissar jag på att detta är hane och nr 1 är hona av samma art. Men jag vet som sagt inte.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0995.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,7 KB
ID: 2182945Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0996.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,1 KB
ID: 2182946

    Jag vore tacksam ifall någon visste vilka malar detta är med tanke på odling och vattenvärden. Ni får ursäkta dom dåliga bilderna men klicka på dom så blir dom större. Om Ni tycker att de är allt för otydliga så kan jag be min lillabror att ta bättre (han är elektronik-freak och jag kan just och just starta datorn).
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är allihop vanlig Ancistrus (Ancistrus cf. cirrhosus). Mönstringen varierar med ålder, kön och humör. De med tydliga tentakler på huvudet är hanar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • alfreds
      • January 2009
      • 293

      #3
      Tack. Jag läste i boken: BTN L-malar att de är trä ätare. Borde jag då lägga i någon speciell trärot? Jag har en "mangroverot" i akvariumet nu men jag ar aldrig sett dom äta på den. Kanske är den för hård?
      Med vänlig hälsning
      Alfred
      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ancistrus är inte riktiga träätare på samma sätt som t.ex. malar ur släktet Panaque, utan de äter egentligen den hinna av bakterier, svampar och alger som bildas på träet (fast de får säkert i sig lite fibrer samtidigt, och det är bra för dem). Det vill säga de kräver inte trä, men de uppskattar det.

        Mangrove och andra hårda träslag ruttnar väldigt långsamt, vilket är bra för akvariet men ger mindre gottiga bakterier och svampar för ancistrusen att äta, så sånt trä är lite mindre populärt än mjukare och mer ruttet trä. Den godaste träbit jag gett mina malar var en bit jag hittade i en pöl i skogen, så rutten att man lätt kunde trycka in nageln i den och alldeles grönslemmig av alger - då var det fest!

        Men man behöver alltså inte alls gå till såna överdrifter. De äter vanlig fiskmat, och man kan ge dem växtfoder genom att t.ex. skära en bit gurka eller zucchini, trä en tesked igenom (så den sjunker) och ge till malarna. Sjunkande tabletter med högt fiberinnehåll är också bra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • alfreds
          • January 2009
          • 293

          #5
          Ok tack.

          Jag antar att de måste bli större än 5 cm för att lek ska vara möjligt?
          Med vänlig hälsning
          Alfred
          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nja, det är runt den storleken de kan börja leka...5-6 cm.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...