Parning av Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ali_fish
    • March 2011
    • 161

    Parning av Ancistrus

    Hej

    jag köpte ett par ancistrus från grizzly zoo i Kristianstad men de har inte parat sig än de är ganska stora kanske 8-10cm.
    Vad kan jag göra åt dem för att de ska para sig? personalen sa att hos henne så får de ungar varje månad. Jag frågade vad man ska gör för att de ska lägga ägg men hon sa att de föder och då frågade jag inte mer för jag blev helt snurrig det står i nätet att de lägger ägg men hon sa att dem föder. Vilken av dem är rätt föder eller lägger ägg? Jag skulle vilja ha hjälp(tips) med parningen av er. För i nätet så står det inte riktigt bra eller jag förstår inte så bra.

    Tacksam om ni svarar...
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    gissar på två saker..
    du har två av samma kön
    du har fiskar som äter upp ägg/ynglen

    Ancistrus brukar ha väldigt lätt för att föröka sig
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Jag har haft rör som de kan leka i, halva lerkrukor som bildar en grotta funkar också.

      Har den ena skägg och den andra är välrakad så har du en hane och en hona. Är båda välrakade eller skäggiga så är det omöjligt.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • ali_fish
        • March 2011
        • 161

        #4
        en har skägg och den andra har inget.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Har du någon bra grotta eller liknande de kan leka i? Vad har du mer för fisk i karet?

          Jag fick lek på ett Ancistruspar i mitt Malawikar, ETT yngel överlevde och är nu 6 cm
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • ali_fish
            • March 2011
            • 161

            #6
            Hej
            DU kan se mitt akvarium i youtube men då hade jag inte mina ancistrus ska snart göra en annan video med ancistrus.
            Här är länken se om min inredning är bra: http://www.youtube.com/watch?v=9_VbU3D-bcM

            Kommentar

            • mathias.hasselquist
              • December 2011
              • 49

              #7
              det är inte säkert att dom är samma sort! har själv haft problem med ancistrus som inte leker tills jag fick tag på två från samma kull och dom lekte när dom va ca 4cm! Har fått höra att dom kan va lite kinkiga när det gäller partner! Men hittar dom rätt så slutar dom aldrig

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Och nej dom föder inte ungar. Hanen försvarar äggen i en grotta.

                Kommentar

                • ali_fish
                  • March 2011
                  • 161

                  #9
                  jag tror att de är av samma art. jag märkte att han är i en av kokosnöterna till höger. han gick in i den fler gånger idag och han står framför den men jag hittar inte honan sog henne bara en gång idag när hon åt alger. Jag tror inte att det är ägg i kokosnöten för hanen gör ite någonting när pakistan botiorna närmar sig kokosnöten. Är det något på gång????

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Vakar hanen över rom lämnar han inte grottan alls och du kan se att han fläktar med fenorna hela tiden för att föra fräscht vatten över äggen.

                    Kommentar

                    • ali_fish
                      • March 2011
                      • 161

                      #11
                      Han lämnar den och sedan kommer igen tillbaks, och vid ett tillfälle så tuggade både hanen och honan på kokosnöten.
                      jag mätte honan när hon var i glaset och tuggade alger hon var 6cm och hanen är mer, han är större.

                      Kommentar

                      • ali_fish
                        • March 2011
                        • 161

                        #12
                        jag märkte idag att hon simmar iväg när han kommer mot hon och späner på fenorna och han får ut (små händer). Varför gör han så? och vad är de (små händerna)?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...