Flera olika stora malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Flera olika stora malar?

    Går det att ha tex P. pardalis med gibbiceps och plectomus i samma kar?
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Jo, om det är stort nog. Med plectomus antar jag att du menar Hypostomus spp.

    Kommentar

    • Scandi
      • February 2008
      • 131

      #3
      720 liter är det. Har redan en P. pardalis i det men det hade varit kul med fler, har fått för mig att de kan vara bråkiga mot sin egen art, så jag tänkte att man kanske kunde blanda lite olika arter? Hur många kan samsas i mitt kar tror du?

      Stavade ju om en kratta, tycker det är lite stökigt med just de där malarna, många kallas "vanlig pleco" men är helt olika arter... men jag menar bara stora malar från Lorricariidae släktet. Vet bara än sålänge att jag vill ha en segelfenspleco, sen finns det ju många superläckra L-malar (såsom L025:an men den är ju inte helt lätt att få tag i.)

      Kommentar

      • firejackan
        • August 2004
        • 616

        #4
        inte helt billiga heller ^^

        Kommentar

        • Simon Wikström
          • January 2011
          • 223

          #5
          Jag skulle ha max 2, möjligen 3 stora malar om du har lite rötter som avskiljer så dom inte ser varandra hela tiden, i ett 720liters. Men jag skulle personligen köra på 2 stycken max för dom kan bli rätt revirhavdande när dom är större. Med stor menar jag 40 cm, som dom blir rätt fort om dom inte är det redan.
          Mvh Simon
          720 l med 2 st Hypostomus soniae.
          105 l med VF Poecilia reticulata.

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #6
            Haha, jo jag vet... min är ju ca 35-40 cm, borde jag i så fall fixa en lika stor till? Eller en mindre?
            Rötter har jag... men skulle ju kunna ha några fler... hmm.

            firejackan: Hehe, ne verkligen inte.

            Kommentar

            • Simon Wikström
              • January 2011
              • 223

              #7
              Ursprungligen postat av Scandi
              Haha, jo jag vet... min är ju ca 35-40 cm, borde jag i så fall fixa en lika stor till? Eller en mindre? Rötter har jag... men skulle ju kunna ha några fler... hmm.
              Borde och borde, dom är ju ganska revirhävdande när dom kommit upp i den storleken men det borde inte vara några problem med en till. Vad gäller storleken så spelar det inte så stor roll, stora malar brukar inte vara så revirhädande mot mindre malar så det kan du välja själv Mvh Simon
              720 l med 2 st Hypostomus soniae.
              105 l med VF Poecilia reticulata.

              Kommentar

              • AnnikaMo
                • November 2008
                • 198

                #8
                Tja det är frågan...har man nån enstaka upplever jag att de blir mer revirhävdande...har själv 4 Gibbisar i mitt stora 600liters.
                De är supersociala och bråkar inte alls.
                Har även 2 L091...Three Bacon pleco de är ju mer skygga. Bråkar ej men vill ha sin lilla gömma i karet.
                Har ganska rejält med rötter i olika storlekar.

                Skulle egentligen ha ett 720 men det kommer nog snart....att bli så. A.

                Kommentar

                Arbetssätt...