Någon som vet vad som hänt min ancistrus mal???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roblen
    • September 2011
    • 11

    Någon som vet vad som hänt min ancistrus mal???

    Hej! Första gången jag skriver här. Har sen i somras haft akvarium med Ancistrusmalar och Botier.
    Såg i morse att en av malarna va nästan groteskt tjock över magen? Direkt efter huvudet. den ser ut nästan som en "padda" när man ser den ovan i från. och under på magen är den väldigt ljus/utspänd och lite rosa. Den verkar oxå slö.
    kanske förstoppning? eller någon sjukdom? malen är c:a 4.5 cm lång (vet ej ålder) Se bild från länk
    http://ladda-upp.se/bilder/lmgtdmabnhlvur/ Vet ni nåt svara gärna

    Mvh Roblen
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Kanske bukvattensot. Står fjällen ut på den? Om inte är det nog förstoppning..
    /Rasmus

    Kommentar

    • rasermusen
      • October 2011
      • 258

      #3
      Om det är bukvattensot får du nog tyvärr avliva den sjuka fisken och sedan behandla med tex, octozin. Och hoppas på att ingen annan fisk har blivit smittad
      /Rasmus

      Kommentar

      • Roblen
        • September 2011
        • 11

        #4
        Kan man chansa och köpa octizin? Alltså gör det inget för fiskarna i övrigt? Om ev förstoppning, kan det "lösa" sig?
        Har du erfarenhet av hur ofta och mycket man ger mat till dessa? har 6 ancistrus och 5 praktbotier som bägge äter JBL novofect tabletter.

        Kommentar

        • Roblen
          • September 2011
          • 11

          #5
          Fjjällen står ut där den är mest "svullen"

          Kommentar

          • Roblen
            • September 2011
            • 11

            #6
            Har en ny bild underifrån, någon som känner igen symtomen? http://ladda-upp.se/bilder/bkucdytwxcaqkr/

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Algätare har inte fjäll, utan små benplattor typ. Det är med största sannolikhet förstoppning. Har råkat ut för lite få och då med ancistrus. Det finns inte så mcket du kan göra för den kommer tyvärr dö för eller senare. Om den är slö nu så är det inte lång tid kvar för den. Ta du bort den. Ger du dem sjunkande tabletter avsedda för algätare?
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Haft exakt samma problem själv, gick tyvärr inte göra nått åt, utan den dog.
                Tyckte den började återhämta sig, men sen efter nån dag när jag trodde den började bli frisk så dog den.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • Roblen
                  • September 2011
                  • 11

                  #9
                  Hej! Ja de får JBL:s Novofect De sa på Zo att de både va för Botier och Ancistrus. Tack för svar macke & rasermusen

                  Kommentar

                  • Roblen
                    • September 2011
                    • 11

                    #10
                    Och ni andra oxå förstås =)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...