Lda33

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisken81
    • June 2011
    • 59

    Lda33

    Hej
    Har precis köpt 5st LDA33 =)
    Nu undrar jag om det är någon mer som har dessa å kan dela med sig av sin erfarenhet vad har ni för vatten, foder, mm
    Någon som fått dessa att leka?
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Trevliga fiskar som du har köpt

    Tyvärr så kommer det inte att fungera specielt bra i ett sådant "litet" akvarium med så många bottenlevande fiskar. Många malar är starkt revirhävdande och däribland LDA33 (åtminstone när de blir äldre). Så jag tror att du redan nu bör tänka på att skaffa ett betydligt större akvarium eller möjligen fler akvarier, LDA33 blir 25-30 cm (de växer dock ganska långsamt) så ett stort akvarium är att rekommendera. Jag har 2 st (10 cm) tillsammans med 5 ancistrus och ett gäng corydoras i ett 840 liters, vilket jag tycker är rätt lagom.

    Nu till lite info om LDA33:

    Den är svår att könsbestämma som ung, skillnaden blir inte tydlig förrän de nått könsmognad då hannen ser mer slank och långsträckt ut jämfört med honans mer runda form, hannens nos är något mer avlång jämfört med honans mer rundade form sett ovanifrån.

    Naturligt habitat
    Den lever i kraftigt strömt vatten.

    Beteende och skötsel
    Baryancistrus arter är revirhävdande mot andra bottenlevande malar och framförallt inom det egna artsläktet och kan slåss kraftigt om där inte finns tillräckligt med bra gömställen, de kommer mer till sin rätt i ett större akvarium där var och en kan hålla ett eget revir. De rör inte andra fiskar för övrigt utan kan hållas tillsammans även med mycket små fiskar. De kan vara mycket känsliga i början innan de acklimatiserat sig ordentligt och uppvisar ofta nedsatt motståndskraft efter importen och typiskt för detta släkte är en mycket kraftigt insjunken mage som ibland beror på invärtes parasiter. Den är framförallt nattaktiv, men ju mer cirkulation det är på vattnet, desto aktivare är den.

    Akvariet och dess inredning
    Inreds med många gömställen med både rötter och sten, äter inte av rötter men använder dem gärna som gömställen. Rent vatten med kraftig cirkulation (10-20 x akv.volym) både för god syretillförsel men även för att de föredrar mycket strömt vatten och blir inte riktigt så skygg i en sådan miljö som de annars är i ett mer normalt sällskapsakvarium. Gärna sand som bottensubstrat, men det kan vara en svår kombination i och med den kraftiga cirkulationen, så använd grus med så liten storlek som möjligt för de gräver gärna ut hålor under sten eller rötter som gömställen och eventuell lekplats. De rör inte växter om man vill hålla dem i planterade kar, men kan när de blir större om de hålls tillsammans med flera riva upp dessa vid revirstrider.

    Kost
    Med deras breda mun och många små tänder så håller de sig fast i strömt vatten och ”gnager” sig fram över sten och botten för att äta alger, smådjur och den organiska film som bildas på ytan av stenar/rötter. De äter även små insektslarver och mindre skaldjur samt andra döda fiskar/djur. Lämpligt foder i akvarium är en omväxlande diet av algtabletter, räkmix, frysta mygglarver, cyklops och artemia, även grönsaker såsom rå zucchini, squash, potatis och sötpotatis, men sparsamt för att undvika nedsmutsning utav vattnet när detta bryts ner. Alla malar behöver mat dagligen och detta släkte är inget undantag utan tvärtom behöver de tillgång till mat så ofta som möjligt i kombination med god vattenkvalitet för att växa, om detta inte tillgodoses så växer detta släkte mycket långsamt och de äter under alla dygnets ljusa timmar om de inte blir störda.

    Odla i akvarium
    Inget är känt om denna arts odling, men antas leka som sina släktingar L18, L81 och L177 i grottor / hålor i akvarium med kraftig cirkulation där hannen lockar in honan för att sedan blockera ingången tills leken är över då han jagar iväg honan för att ta hand om rom och yngel tills de blir fri simmande. OBS: Det har inte dokumenterats någon lek av någon Baryancistrus art officiellt utan de uppgifter som finns kommer från en artikel utav Larry Vires men inga bilder finns med i denna artikel.

    Lycka till
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • Fisken81
      • June 2011
      • 59

      #3
      Tack så mycket för att du dela med dig.
      Just nu har jag kanske inte det optimala för lek, lite för många fiskar ihop men de är rätt små än (ca: 6cm kanske) men jag lurar lite på hur jag ska göra i framtiden, det här med akvarium känns som ett levande projekt som aldrig blir klart Jag har för tillfället 5st kar i gång här hemma 60,109,109,475,540 å så har jag samlat på mig lite all möjlig fisk så får fundera på hur jag ska göra om å om det är några jag får göra mig av med. Så man får ju samla en del fakta å se vad man hittar på sen Tycker dom är väldigt fina å vet att de e svårt att få lek så det är bara ett + om de skulle lyckas. Tyckte han i affären sa att någon hade lyckats odla på dessa nån gång, därför var jag nyfiken om någon hade de.

      Kommentar

      Arbetssätt...