Ancistrus yngel uppe vid ytan???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firreforden
    • July 2010
    • 65

    Ancistrus yngel uppe vid ytan???

    Hej!


    Igår flyttade jag mina Ancistrus yngel till ett 120l akvarium innan bodde dom med sina föräldrar i ett 54l akvarium, de är ca 1-3 cm stora. I dag såg jag att fem utav nio yngel satt uppe vid vatten ytan, varför gör dom det??
    Det största ynglet snurrade omkring fritt i vattnet, först magen mot ytan sedan ryggen mot ytan, så fortsatte den i ca 30 sekunder innan den sög sig fast på ytan (magen upp). Vad är det som händer med dom??
    Jag tyckte att jag var väldigt försiktig när jag flyttade dom, först tog jag upp alla i en 10l skål och en gång i kvarten fyllde jag på 2dl vatten från det akvarum dit dom skulle flytta, så höll jag på tills skålen var full och sedan stod dom i det vattnet en timme till. Skålen med yngel stod hela tiden i akvariet så det skulle bli rätt temperatur. Vad har jag gjort för fel och hur ska jag göra??
    Tacksam för snabba svar!

    Firreforden
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Syrebrist?

    2) De tycker om att sitta där det strömmar, så om du har utblåset till pumpen riktad mot rutan sitter de gärna precis där.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Firreforden
      • July 2010
      • 65

      #3
      okej, jag bytte vatten i förrgår, ca 30 procent så jag tror inte att det är syrebrist. Dom sitter inte vi pumputblåset, de sitter vänster om pumpen, så det är som minst strömt där.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        För varmt kanske? Ancistrus gillar egentligen inte höga temperaturer, och värmeslag kan ge samma symptom som syrebrist. Dubbelkolla att vattentemperaturen är under 30 grader. Testa gärna vattenbyte med svalt (20-25 gradigt) vatten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Firreforden
          • July 2010
          • 65

          #5
          Temperaturen i det akvariumet som dom bor i nu är 26 grader men akvariet som de bodde i innan, där föräldrarna bor kvar är det 28 grader. Jag byter alltid med kallt vatten på 18 grader, det har alltid funkar bra men jag kanske ska ta lite varmare vatten i stället?

          Kommentar

          • Firreforden
            • July 2010
            • 65

            #6
            Här kommer två bilder:
            www.vadfinns.nu/firreforden/yngel.jpg

            www.vadfinns.nu/firreforden/akvarie.jpg

            Jag har satt ner en syresten, så vi får hoppas på att det blir bättre!
            Senast redigerad av Firreforden; 14 December 2011, 22:05.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              ifall insuget sitter där uppe, juwel? så drar det in massa godsaker där som de gillar. Jag sätter mina pengar på att de käkar lite, dock svär jag inte på det..

              varför inte bilder direkt i loggen?
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Firreforden
                • July 2010
                • 65

                #8
                Okej, hoppas på att det är så enkelt, ja de flesta av dom sitter vid insuget. Men undra i så fall vad som hände med den som snurrade runt, det dog tyvärr för några timmar sedan.
                Ancistrus ynglena sitter mestadels uppe vid ytan och om de är lite längre ner mot bottnen så får de väldiga ryck och simmar upp mot ytan och tar luft sedan simmar de allt vad de kan ner mot framrutan och suger sig fast där.

                Jag vet inte hur man lägger upp bilder i loggen

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  knappen näst längst till höger i fältet jag skriver i just nuu

                  Bytt vatten? mina små far också omkring, de är väl levnadsglada
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Firreforden
                    • July 2010
                    • 65

                    #10
                    Ja jag byter 30% av vattnet två gånger i veckan, det nya vattnet är bara 18 grader men de är vana vid sådana byten sedan de kläcktes, så det kan väl inte vara något konstigt med det?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      för stora skillnader kanske inte är så bra i längden? om du i teorin har 26 grader på kvällen och droppar den till 18 så fryser de nog lite. tänk dig själv hur det är att ligga i badet och kliva upp i ett kallt badrum
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Firreforden
                        • July 2010
                        • 65

                        #12
                        Haha nä, det skulle kanske inte varit så skönt, men bara för att jag fyller på med 33% 18 gradigt vatten så blir ju inte 100% av vattnet 18 grader!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          mäter du tempen på in-vattnet exakt? Det vill jag också göra egentligen, jag kör spritpenna och markera där det blir bra på blandaren. Kul!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Firreforden
                            • July 2010
                            • 65

                            #14
                            in-vattnet? :S

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              ja, karet som går till karet, vattnet som lämnar karet borde ju vara från-vattnet? Till och från får man till det :P
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...