Hur gamla kan malar bli?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    Hur gamla kan malar bli?

    Har en god vän vars föräldrar skaffade ett akvarium ungefär när min vän föddes. Lite olika typer av vanliga akvariefiskar blev det och en mal. Detta var för över 27 år sedan och malen lever fortfarande. Morsan i familjen vill ta död på den för hon är trött på det gamla akvariet, men den får leva kvar på grund av sin aktningsvärda ålder.

    Hur gamla kan malar bli? De vet inte vad det är för mal men ska försöka fixa en bild på den.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det finns rapporter om att europeisk mal gott kan bli 30 år, 80 år finns det också något så när trovärdiga uppgifter om. Hur gammal en okänd akvariemal kan bli är svårt att säga men det finns alltså chans till att den kan hänga med länge till. Hur som, en sån veteran skall naturligtvis inte avlivas (så länge den verkar frisk) utan vill man inte ha den så skall man försöka hitta nytt hem till den.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Hur stor är den? Bor dom i jönköpingstrakten lär det väl finnas en del som kan ta hand om den känns det som!

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Okej! Vore intressant att ta reda på vad det är för art. Nej det är nog ingen risk, resten av familjen vill ha kvar den

        Så det är ganska ovanligt med en så gammal mal?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av laasesku
          Så det är ganska ovanligt med en så gammal mal?
          Ganska ovanligt, ja. Jag misstänker det är en Synodontis, det verkar vara bland de mest långlivade akvariemalarna, jag har sett uppgifter om åtminstone 35 år gamla exemplar.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Okej. Jag har ju sett den men för länge sedan. Har för mig den hade några liknande "spröt" som Synodontis har. Ska försöka återkomma med bild på gynnaren!

            Kommentar

            Arbetssätt...