Min ancistrus är galen i roten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Min ancistrus är galen i roten

    Den gnager bara på roten hela dagarna och det blir en massa skräp på botten (fogsand) av det. Slamsög botten en gång, men efter ett par dar är det likadant igen. Efter läst här att det inte är bra att slamsuga botten, vet jag inte om jag vågar göra det ígen!?????

    Vet inte om den är på rutorna på natten? Den får en algtablett varje kväll efter belysningen slocknar och är ungefär 8-9cm lång.

    Nån som har tips? Trött på all avgnagd mangroverot på botten...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du är säker på att det är en ancistrus? De gnager lite på trä, särskilt om det är ordentligt ruttet, men annars är det väl mest Panaquer som verkligen äter trä och sprider sågspån.

    Ja, visst kan du slamsuga bottnen för att bli av med sågspånet, inga problem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Tack för svar!

      Jodå, det är en ancistrus. Fick den med akvariet och han som sålde det sa det. Han hade ett större akvarium (720l) som också var till salu med runt 70-80 fiskar i och hemmabyggt filter (var som ett litet akvarium brevid). Dessutom ser man på bilden på artbeskrivningen här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1 , så ser min likadan ut, samma färg och skägg.

      Kan inte fatta att han bara är på roten. Har lite alger på rutorna som jag skrapat en gång, får väl göra det igen och fortsätta dammsuga botten...

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Ursprungligen postat av Pierre67
        Tack för svar!

        Jodå, det är en ancistrus. Fick den med akvariet och han som sålde det sa det. Han hade ett större akvarium (720l) som också var till salu med runt 70-80 fiskar i och hemmabyggt filter (var som ett litet akvarium brevid). Dessutom ser man på bilden på artbeskrivningen här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1 , så ser min likadan ut, samma färg och skägg.

        Kan inte fatta att han bara är på roten. Har lite alger på rutorna som jag skrapat en gång, får väl göra det igen och fortsätta dammsuga botten...
        Om du ger han mat varje dag som är mer näringsrik och kanske även godare (?) så kommer han ju vänta på maten istället för att käka alger, och jag säger inte att det är något dåligt! Sen blir väl ancistrus lite slöare med tiden/storleken också.
        Så du får nog leva med att skrapa lite rutor, alt kanske skaffa fler snabbväxande växter för att konkurera ut algerna. Och att slamsuga botten kan vara helt olika saker. Du ska inte ta häverten och trycka ner ända till glaset. Utan försök isf att bara ta det översta så du får med ytan bara. Finns mycket goda bakterier i sanden

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Tack Vanish!

          Jo jag tänkte också i dom planerna att han kanske får för mycket mat. Frågade på djuraffären och dom sa att malen behöver en tablett per dag, att den inte klarar sig bara på algerna. Ska jag ge den en tablett varannan dag kanske?

          Har bara en snabbväxande växt i karet nu och det är vattenpest. Sen jag en anubias och en javaormbunke och två växter jag inte vet namnet på. Dom andra är sega, men vattenpesten växer så det knakar. Körde i gödning efter senaste vattenbytet, mitt första byte (haft akvariet en månad ungefär)...

          Gjorde en slamsugning och då var jag knappt ner i sanden, får göra likadant igen då.
          Senast redigerad av Pierre67; 03 December 2011, 11:07.

          Kommentar

          • Simon Wikström
            • January 2011
            • 223

            #6
            Det räcker att mata varannan dag.
            Mvh Simon
            720 l med 2 st Hypostomus soniae.
            105 l med VF Poecilia reticulata.

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #7
              Min Ancistrushanne satt en hel månad på en av rötterna. Nu är han mest i krukan och driver upp horder av yngel
              350 l

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #8
                Nu kommer ni säkert skrika rätt ut, men var tvungen... Flytta igår över malen till mitt andra akvarium (54l) tillsammans med mangroveroten han älskar, hans cocosnöts grotta och mina kampfiskar (1 hane + 2 honor). Att jag flyttade över kampfiskarna var för att dom ska ha speciell mat. Nu kan jag ge dom det och veta att ingen annan fisk tar den!

                Kommentar

                • Berserken
                  • December 2005
                  • 472

                  #9
                  Hadde också en rot som malarna åt på hela tiden men den roten har jag tagit upp .De rötterna jag har i nu verkar mycket hårdare så de är inte alls på och gnager på dem

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    #10
                    Ursprungligen postat av Berserken
                    Hadde också en rot som malarna åt på hela tiden men den roten har jag tagit upp .De rötterna jag har i nu verkar mycket hårdare så de är inte alls på och gnager på dem
                    Men läser man på artbeskrivningen, så behöver ju malarna en mjuk rot att gnaga på ibland (för matsmältningen)...

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Äter kampfiskarna från botten? Det är ju ända stället ancistrus äter ifrån, man brukar tillochmed hålla dem med kringsimmande fiskar just för att de ska städa bort överblivet foder från botten.

                      Malar som ancistrus äter inte egentligen trä, de gnager i sig bakterie och algfilmen som sitter på träet. Mjukt trä ruttnar snabbare, och det är just det ruttna de äter. Dvs det är bra för algätande malar att ha tillgång till trä, det är lite extra foder och fibrer åt dem.

                      Inga algätande fiskar äter alla typer av alger. Det spelar ingen roll hur mycket ni svälter t.ex. en ancistrus, han kommer aldrig att äta t.ex. svarta penselalger eller hjorthornsalger. Jag har aldrig sett en "lat" ancistrus, har det funnits alger de kunnat äta så har de ätit dem.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        #12
                        Du har nog inte träffat min mal, han är lat som fasen. Enda gångerna det är fart i honom är när han sitter på/under roten och gnager som bara den. Och kampfiskarna äter inte från botten, inte mina iallafall. Dom är vid ytan vid matdags.

                        Vet dock inte vad det tagit åt honom nu???? Flytta ju honom, hans cocosnötsgrotta och hans älskade rot till andra akvariet, men nu är han knappt på roten längre. Mest är han i sin grotta. Undrar om han vantrivs eller nått? Såg ganska kul ut när min kampfisk hane bestämde sig för att simma in i grottan. Han kom ungefär halvvägs, innan han upptäckte att det redan var nån där. Sen var det som han blev skjuten ur en kanon åt andra hållet...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...