Ancistrus yngel uppätna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nithe
    • December 2011
    • 2

    Ancistrus yngel uppätna

    Hej, vår Ancistrus (skäggmunsmal) hade små yngel med gulsäck som kläcktes igår, tre timmar senare så var de borta - uppätna. Ska man ta bort de små äggen redan när de sitter fast på väggen (i vårt fall trästock)? Tyckte hannen vaktade så noga men osäker på om han har ätit dem eller våra slöjstjärtar? Känns inte snällt att inte låta hannen vakta dem...

    Alla tips tas tacksamt emot!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    har aldrig varit med om att en ancistrus har tuggat egen rom.

    måste vara någon annan.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Hanen äter inte ägg eller yngel. Annan fisk kan förstås göra det. En annan möjlighet är att ynglen har blivit frisimmande och skingrat sig - de är ganska hemliga av sig och rätt svåra att upptäcka.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #4
        Låt du äggen vara kvar
        350 l

        Kommentar

        • AnnaK
          • April 2009
          • 37

          #5
          Jag är säker på att det är dina slöjstjärtar som har haft kalas.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Haha jag missade att det var guldfisk i akvariet! Ja, guldfisk äter gärna småfisk och fiskyngel, så är ynglen verkligen borta har du ett par mätta slöjstjärtar nu.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nithe
              • December 2011
              • 2

              #7
              Mat till ancistrusyngel?

              Hej tack för svar, ja slöjstjärtarna måste ätit dem! Nu hade vi tur att hitta ett levande yngel som bor i yngelkasse numera. Vad ska man mata dem med, har provat kokt salladsblad men den har inte rört det, för tidigt för det kanske?

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Ursprungligen postat av Nithe
                Hej tack för svar, ja slöjstjärtarna måste ätit dem! Nu hade vi tur att hitta ett levande yngel som bor i yngelkasse numera. Vad ska man mata dem med, har provat kokt salladsblad men den har inte rört det, för tidigt för det kanske?
                Det finns vegetabilisktfoder i pulverform som funkar utmärkt för små herbivora malar. Alger och grönsaker räcker inte, och de behöver mat flera gånger per dag. Viktigt att du gör rent i yngelkassen så ingen mat ligger och ruttnar.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  Aha! Du har slöjstjärt. Då får man nog flytta på dem. Ser att mina yngel (som får gå kvar) äter alger och på växter som små och när de är ca 2-3 cm börjar äta på fodertabletterna. Det är skönt när de får sköta sig själv!
                  350 l

                  Kommentar

                  • Anki L
                    • August 2011
                    • 606

                    #10
                    Just ja- glömde att tillägga rötter. det sitter horder på rötterna ibland.
                    350 l

                    Kommentar

                    Arbetssätt...