Vilken corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Vilken corydoras?

    Är ute efter ett gäng corys till mitt 240-liter, men har haft fläckig pansarmal förut som droppade av en efter en. Finns det nån som inte är så känslig? :/
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, de två minst känsliga Corydorasarterna är nog just fläckig pansarmal (Corydoras paleatus), och metallpansarmal (Corydoras aeneus), de är hur som helst nog de vanligaste och mest odlade. Så frågan är om ditt kar passar för Corydoras, kanske fel vattenvärden? Hur som helst så är en av mina favoriter Corydoras panda, och även Corydoras sterbai. Men i alla fall pandan ska vara känsligare än fläckig och metall. Har ett 20-tal panda (18 tror jag) i mitt 240-liters, har tappat några stycken, men de som är kvar verkar klara sig, har haft dem ett tag nu, och de är pigga och aktiva.

    Men om dina fläckiga dog inom kort tid, så kanske pandan gör det också.
    Senast redigerad av Shepard; 21 November 2011, 02:08.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Det var i ett annat kar på 60 liter för ett bra tag sen. Nu har jag eklöv på botten och mycket rötter. Har väldigt mjukt vatten. Passar det?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Japp, det ska det göra. Var får man tag på eklöv, måste man gå ut och plocka själv, eller finns det att köpa?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Jo jag tror de går att köpa. Själv gick jag ut och plocka. Koka lite snabbt o sen stoppa dom i karet.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ok, vilken tid på året bör man plocka dem? Hmm, undrar om det finns några ekar här, aldrig tänkt på det.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Det viktiga är ju att se till att det foder du matar dina fiskar med även sjunker ner till botten till dinal Corys annars dör de förmodligen av svält.


              Sedan finns det ju en massa olika varianter men som det är sagt tidigare i tråden så är metallerna och de fläckiga de mest tåliga.

              edit: Dock så hade även jag ett par fläckiga som bara försvann i början av någon anledning men jag har inte haft några problem med metallerna.
              Senast redigerad av Constantine; 22 November 2011, 11:04.
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Ok, vilken tid på året bör man plocka dem? Hmm, undrar om det finns några ekar här, aldrig tänkt på det.
                Just nu är lämplig tid för att plocka blad som fallit till marken


                Håller i övrigt med om att C. paleatus normalt sett hör till de tåligaste och de har inte heller speciellt svårt att trivas även i hårt vatten med ett högt pH. Du hade nog bara otur - ser man bara till att gruset inte är grovt och/eller vasst, att man inte har för få samt att de får rätt mat så är de mycket tåliga
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 November 2011, 12:15.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...