Ancistrus ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 73katti
    • November 2011
    • 4

    Ancistrus ägg

    Hej
    Har en liten fundering, mitt ancistrus par har lekt och hannen ligger nu och fläktar på äggen, saken är att det skulle behöva göras ett vattenbyte, kan jag göra det utan risk för att han överger äggen?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Välkommen till Zoopet!

    Jag har gjort vattenbytena som vanligt, det kan du säkert göra med Gör bara inte alltför stort och du behöver ju inte hälla i vattnet precis där han håller hus
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • 73katti
      • November 2011
      • 4

      #3
      ok, tack då ska jag göra ett litet vattenbyte så jag inte stör honom allt för mycket

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #4
        När jag var och hämtade mitt senaste kar så satt det en ancistrus på ägg på en rot, han tväärvägrade att släppa så slängde ner hela roten i en spann och körde hem en timma och så i med roten, han sitter fortfarande flitigt kvar så dom ger sig inte i första taget! :P
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • 73katti
          • November 2011
          • 4

          #5
          Nu har mina ancistrusar fått yngel, han har börjat släppa ut dom ur grottan men nu till min fråga, vad matar jag dom små liven med. Vanliga mal tabletter eller behöver dom något mer?

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Den första tiden brukar de ha en gulesäck, och behöver ingen mat. Därefter kan du mata med t.ex. infrysta salladsblad (du fryser in dem, sen tinar du upp och lägger i karet under en tyngd), skalad artemia fungerar också bra. Maltabletter också

            Kommentar

            • 73katti
              • November 2011
              • 4

              #7
              OK, så dom kan alltså äta vanliga mal tabletter, gulesäcken har dom inte kvar nå mer, några yngel har kommit ut ur grottan men inte alla

              Kommentar

              • hult87
                • February 2010
                • 1287

                #8
                maltabletten löser upp sig när den legat i en stund, sen finns det alltid smått i karet som de äter av mina yngel är ett par veckor nu, provade gurka och det uppskattades lycka till

                Kommentar

                • Annicka 74
                  • September 2011
                  • 110

                  #9
                  Maltabletter.

                  Vi har matat våra med maltabletter som jag till en början bröt mitt itu och sedan skrapade bitarna mot varandra så det blev som ett pulver.
                  Tyvärr orkade jag inte denna procedur så lä'nge så då bröt jag bara sänder dem i små bitar och det gick lika bra. De sätter sig och suger på bitarna.
                  Det är det enda jag har gett dem och de lever och mår bra. Nu har vi fått en till kull och det verkar fungera där också... Nu delar våra ancistrusyngel akvarium med andra yngel också som äter bebismat och söndersmulat flingfoder och jag vet ej om de äter av det också?!

                  Kommentar

                  • AnnaK
                    • April 2009
                    • 37

                    #10
                    Jag brukar ge mina spirulina flingor som lägger sej på botten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...