Vilken Grenmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slowfox64
    • November 2011
    • 41

    Vilken Grenmal?

    Vilken Grenmal kan det här vara, jag tycker det liknar Farlowella acus?



    Hur gör jag för att infoga bilden direkt utan att det blir en länk?

    // Tony
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Ursprungligen postat av slowfox64
    Vilken Grenmal kan det här vara, jag tycker det liknar Farlowella acus?



    Hur gör jag för att infoga bilden direkt utan att det blir en länk?

    // Tony
    Jag tycker också det ser ut som en acus. Det är bara guldmedlemmar som kan lägga in bilder direkt.

    Kommentar

    • slowfox64
      • November 2011
      • 41

      #3
      Ok, tack för det.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Det är definitivt en Farlowella. Det är INTE Farlowella acus som har mycket kortare nos. Det är osannolikt att Farlowella acus har förekommit i zoohandeln. Arten är bara känd från ett mycket litet område i norra Venezuela.

        Det finns ytterligare 25 valida Farlowella-arter + ett okänt antal obeskrivna att välja bland. Artbestämning är inte enkel om man inte vet exakt var i Sydamerika fisken ursprungligen kommer, och behöver inte vara så enkel ens då.

        Nöj dig med att det är en Farlowella. Skötseln är ungefär densamma för allihop. I naturen lever de i vegetationen längs halvstora rinnande vatten. Vanligen ganska glest. Vill man efterlikna detta i akvarium kan man inreda med tunna grenar och mycket Vallisneria. De leker ibland i akvarium. hanen vaktar ägg och yngel. Oftast är det knepiga att mata ynglen. Spenat och alger, men ynglen verkar inte tåla artemia. Det finns rapporter om plötsliga dödsfall av hela kullen.

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Det är definitivt en Farlowella. Det är INTE Farlowella acus som har mycket kortare nos. Det är osannolikt att Farlowella acus har förekommit i zoohandeln. Arten är bara känd från ett mycket litet område i norra Venezuela.

          Det finns ytterligare 25 valida Farlowella-arter + ett okänt antal obeskrivna att välja bland. Artbestämning är inte enkel om man inte vet exakt var i Sydamerika fisken ursprungligen kommer, och behöver inte vara så enkel ens då.

          Nöj dig med att det är en Farlowella
          Där ser man...

          Kommentar

          • slowfox64
            • November 2011
            • 41

            #6
            Det löste ju inte problemet, den jag har är en hane och jag ville köpa en hona, då blir det att strunta i det då.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Enda chansen att relativt säkert få tag i flera av samma art är att köpa alla samtidigt (fast det är ju ingen 100%ig garanti). Det är viktigt att algproduktionen är tillräcklig för att mätta alla. Olämpligt med andra algätande fiskar i samma akvarium. Stödfodra med förvälld spenat.

              Kommentar

              Arbetssätt...