Segelfenspleco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julle*
    • July 2007
    • 484

    Segelfenspleco

    Hej!

    Bytte precis till blästersand i mitt 375 akvarium. Akvariumet har jag nyligen köpt så har inte haft dom länge.
    Men till frågan. Nu har min pleco börjat gräva hålor, först gjorde han/hon det i ett hörn, då trodde jag det var jag som råkat göra det när jag hällde i vattnet. Så jag viftad dit sand igen och fyllde det. Men nu har jag sett den göra det igen fast i ett annat hörn. Den gräver febrilt i samma hörn, men jagar inte dit fiskar om dom kommer dit. Sen imellanåt så simmar den där ifrån och äter och gör sina saker. Den är framme nästan hela dagen så den känner sig trygg i sin nya miljö. Tror jag? Den slutar inte gräva heller utan fortsätter gräva, ser typ 5 cm av bottnen nu och där är ändå ca 10 cm djup sand.
    Där är även gott om gömställen så han har ingen brist på det.

    Sen undrar jag om hans/hons stjärtfena "läker" för den har gått i sönder, eller kommer den vara så resten av livet nu?

    Den är ca 15-20 cm lång.

    Tacksam för svar !
    msn: Julia_puma@hotmail.com
    Mvh Julle
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Ursprungligen postat av Julle*
    Hej!

    Bytte precis till blästersand i mitt 375 akvarium. Akvariumet har jag nyligen köpt så har inte haft dom länge.
    Men till frågan. Nu har min pleco börjat gräva hålor, först gjorde han/hon det i ett hörn, då trodde jag det var jag som råkat göra det när jag hällde i vattnet. Så jag viftad dit sand igen och fyllde det. Men nu har jag sett den göra det igen fast i ett annat hörn. Den gräver febrilt i samma hörn, men jagar inte dit fiskar om dom kommer dit. Sen imellanåt så simmar den där ifrån och äter och gör sina saker. Den är framme nästan hela dagen så den känner sig trygg i sin nya miljö. Tror jag? Den slutar inte gräva heller utan fortsätter gräva, ser typ 5 cm av bottnen nu och där är ändå ca 10 cm djup sand.
    Där är även gott om gömställen så han har ingen brist på det.

    Sen undrar jag om hans/hons stjärtfena "läker" för den har gått i sönder, eller kommer den vara så resten av livet nu?

    Den är ca 15-20 cm lång.

    Tacksam för svar !
    Hej!
    Stjärtfenan kommer nog att läka så länge den inte är någon väldigt stor skada på fenan. Min forna segelfenspleco fick nästan halva stjärtfenan avbiten av mina påfågelciklider och den växte ut ändå och det såg precis likadant ut som innan
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • Julle*
      • July 2007
      • 484

      #3
      Okej tack de va skönt att höra! Dom e ju inte hälften så vackra som när sjärtfenan är hel + rygg fenan
      msn: Julia_puma@hotmail.com
      Mvh Julle

      Kommentar

      Arbetssätt...