Min Ancistrus hona lägger sig på rygg??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kricko
    • November 2011
    • 21

    Min Ancistrus hona lägger sig på rygg??

    Ett väldigt konstigt beteende... Hon sitter och suger på glaset dagen lång... Sen lägger hon sig på rygg som hon ska dö?? men petar man till henne så simmar hon snabbt och fortsätter suga på glaset. Hon är jätte mager och jag försöker ge henne foder, men hon vill inte ha något... Vad bör göras?
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    #2
    Inget...dom gör så ibland!
    350 l

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Har faktiskt inte varit med om att ancistrusar lägger sig på rygg, nej. Har hon extremt insjunken buk? Och vägrar äta? I sådana fall kan det vara läge att ta bort henne, om inte annat lär hon gå bort snart, enligt min erfarenhet.

      Kommentar

      • Kricko
        • November 2011
        • 21

        #4
        Jo, Hennes buk är insjunken... Trodde jag skulle kunna få henne att äta upp sig lite.. Jag fick henne för 3 dagar sedan... Och hon hade redan då en insjunken buk... hon äter ju de alger som finns i akvariet... och suger sig fast... Men, kan de vara att hon är sjuk? Eller vad tror du att det är isf?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          algtabletter, har du det?

          Så att du vet vad hon får i sig menar jag. Undernäring kan faktiskt ske.

          Synd att vi inte har en bild dock..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kricko
            • November 2011
            • 21

            #6
            Algtabletter har jag, har gett henne de men hon verkar inte gilla de något vidare... Ja, jag tror absolut hon är undernärd, och meningen var att jag skulle kunna få henne att bli piggare...

            Jag kan ta en bild och bifoga, dock hittade jag inte hur man gjorde det?

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #7
              Min hona brukade göra så...oftast när hon var under pumpen. Hon mår ok och har haft två kullar små ancistrusar. Har dock aldrig sett henne göra så sen hon flyttade över till det stora karet.
              350 l

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Jag brukar ge mina ancistrusar skalade ärtor, skalad gurka mm och hon kanske behöver nåt extra gott för att gå igång aptiten?
                testa med detta och se, annars är det kanske bäst att ta bort henne.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Kricko
                  • November 2011
                  • 21

                  #9
                  Okej, tack för alla svaren, jag ska testa med gurka och ärter då! Hoppas detta kommer funka!

                  Kommentar

                  • Kricko
                    • November 2011
                    • 21

                    #10
                    Jag testade med skalad ärta nyss, oj vilken hit! Tack!

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Ja, de måste ibland få "känn" på maten. Jag har två stycken som gillar helt olika. Ena älskar algtabletter medans andra älskar broccoli. Den ena äter "roten" på broccolin den andra äter "toppen". Men det tog ett tag innan dom fatta att det va mat. Men försök iaf mata på samma ställe så brukar dom kunna fatta lite snabbare

                      Kommentar

                      • Kricko
                        • November 2011
                        • 21

                        #12
                        Tyvärr så dog hon idag, la sig ännu en gång på rygg... Men denna gången välte hon inte över.... Hon var ganska pigg igår, och senare mot kvällen var hon lite seg... Men när jag fick henne blev jag varnad för hennes magerhet och det var därför jag inte betalade något för henne. Jag vile testa och se om det gick att få henne att bli större...

                        Kommentar

                        • Akvarieentusiasten
                          • September 2011
                          • 224

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kricko
                          Tyvärr så dog hon idag, la sig ännu en gång på rygg... Men denna gången välte hon inte över.... Hon var ganska pigg igår, och senare mot kvällen var hon lite seg... Men när jag fick henne blev jag varnad för hennes magerhet och det var därför jag inte betalade något för henne. Jag vile testa och se om det gick att få henne att bli större...
                          Vad tråkigt men bra att du visste förutsättningarna innan
                          /Cicci

                          Kommentar

                          • Kricko
                            • November 2011
                            • 21

                            #14
                            Ja tyvärr är de så Men jag fick tag på en ny hona idag. Och denna är fullt frisk och tjock och glad

                            Kommentar

                            • Anki L
                              • August 2011
                              • 606

                              #15
                              Synd att hon inte klarade sig
                              350 l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...