Trasiga fenor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    Trasiga fenor.

    Hej, min pleco har haft trasiga fenor ett bra tag nu och jag undrar om man kan göra något så att dom ska läka, han har det lite svårt att simma.
    Han har haft det så här förut, men nu är det precis alla fenor som är trasiga och tidigare har det läkt ganska så fort men nu har dom sett ut så ett bra tag. Jag tror att det är mina zebraciklider som biter sönder hans fenor när dom leker eller kan det ha något med näringsbrist att göra? Jag ger honom ärtor och tetras maltabletter några gånger i veckan annars äter han samma som dom andra fiskarna.

    Sen har jag ett till problem med honom, han är så mager. Han har ingen mage alls, det är bara en grop där magen ska sitta. Jag ser ju att han äter men han blir aldrig tjockare.
    Kan det va en parasit i tarmarna som är problemet?

    Sen så har han ytterligare ett problem, han är ofta uppe vid ytan som om det vore syrebrist i karet, men det kan det inte va för att det är bra med rörelse på ytan och ingen av dom andra fiskarna gör så här.
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Jag kanske skulle postat det här i kategorin "sjukdomar"?

    Kommentar

    • Simon Wikström
      • January 2011
      • 223

      #3
      Hej.
      Kan du lägga upp en bild/länk till bild så man kan se fenorna?
      Mvh Simon
      720 l med 2 st Hypostomus soniae.
      105 l med VF Poecilia reticulata.

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Det är inte jätte bra bilder men det får duga.

        Stjärtfenan:http://s1210.photobucket.com/albums/cc411/robidobban/?action=view&current=a6911ab7.jpg

        R
        yggfenan, man ser även att bröstfenan är trasig: http://s1210.photobucket.com/albums/cc411/robidobban/?action=view&current=219bef1b.jpg

        J
        ag kan fixa fler bilder till imorn om det behövs.

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          Finns det någon som kan svara på mina frågor?

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Någon?

            Kommentar

            • idalyckholm
              • September 2011
              • 35

              #7
              Har samma problem med fenorna på min..tror att det är mina guldfiskar som råkar tugga på honom..när dom äter. Har uxå problem med att mina malar ätit dåligt, men har börjat sätta i zuccini..bra att trycka igenom en sked/( så den inte flyter),,,dom älskar det!! Alla fiskar är som galna och det är då dom råkar tugga på segelfensplecon tror jag!! För i övrigt ser han frisk ut..
              Det där med att den simmar mot ytan har jag inget svar på,,har dock läst att det kan vara ett tecken på nitrit förgiftning..men då borde de andra fiskarna reagera..men kolla iaf!!
              Hoppas det hjälpte lite iaf!!

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                Tack för svaret, men det hjälpte tyvärr inte så mycket.
                Det där med nitriten är jag tveksam på, som du sa så borde ju alla fiskar reagera på det och inte bara malen.

                Kommentar

                Arbetssätt...