Mal/-ar till 54 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Mal/-ar till 54 liter?

    Vill skaffa en/flera malar till 54 liters akvariumet, men vet inte vad jag ska välja i denna djungel. Karet är 60cm långt och har idag 26 grader och 1 tsk salt vid vattenbyte 1ggr/vecka. För tillfället går bara en stackars guppyhona i karet, då jag tänkte utöka beståndet nu efter en vecka i Turkiet. (En guppyhona var död när vi kom hem ikväll, så de har varit två, och någon vecka tidigare sex stycken. Att de fyra andra dog berodde på fel på doppvärmaren, vilket ledde till 31 grader i vattnet. Detta åtgärdades dock omgående när jag upptäckte det. Nåväl; låt förslagen hagla!
    /Cicci
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    #2
    ngn sort utav otocinlus funkar nog

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Varför salt i vattnet?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        En ancistrus.

        Otocinclus eller dvärgcorydoras är alternativ (framförallt Corydoras hastatus eller Corydoras habrosus. Tyvärr är den vanligast sålda dvärgarten, Corydoras pygmaeus, extremt känslig), men betydligt känsligare och mer svårskötta än ancistrus, och inte så lämpliga i ett nystartat akvarium med inkörningsproblem. De flesta övriga malar man kan räkna med att hitta i zoobutiker (exv Synodontis) blir för stora eller är för rovgiriga.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Akvarieentusiasten
          • September 2011
          • 224

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          En ancistrus.

          Otocinclus eller dvärgcorydoras är alternativ (framförallt Corydoras hastatus eller Corydoras habrosus. Tyvärr är den vanligast sålda dvärgarten, Corydoras pygmaeus, extremt känslig), men betydligt känsligare och mer svårskötta än ancistrus, och inte så lämpliga i ett nystartat akvarium med inkörningsproblem. De flesta övriga malar man kan räkna med att hitta i zoobutiker (exv Synodontis) blir för stora eller är för rovgiriga.
          Tror du en eller flera Hypancistrus sp. 'L262' skulle kunna passa?
          /Cicci

          Kommentar

          • Akvarieentusiasten
            • September 2011
            • 224

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            Varför salt i vattnet?
            För att förebygga stress och sjukdomar
            /Cicci

            Kommentar

            • Akvarieentusiasten
              • September 2011
              • 224

              #7
              Tar en tur till Zoogiganten och kollar läget
              /Cicci

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                Tror du en eller flera Hypancistrus sp. 'L262' skulle kunna passa?
                Ditt akvarium är lite i minsta laget, men det kan funka - fast du kanske bör veta att alla Hypancistrus är ganska dyra och känsliga malar, samt 100% nattaktiva. De äter inte alger, men det visste du kanske.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Akvarieentusiasten
                  • September 2011
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Ditt akvarium är lite i minsta laget, men det kan funka - fast du kanske bör veta att alla Hypancistrus är ganska dyra och känsliga malar, samt 100% nattaktiva. De äter inte alger, men det visste du kanske.
                  Det blev 3st "vanliga" ancistrus
                  /Cicci

                  Kommentar

                  Arbetssätt...