Odling av Ancistrus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FlawoO
    • December 2009
    • 12

    Odling av Ancistrus!

    Tjeenare! Tänkte börja odla ancistrus igen och har lite frågor! Tänkte ha 3 ancistrus i mitt 250L kar, Sand i botten o grottor osv. Tänkte att man kunde ha grottor med botten på så att man lätt kan flytta över dom till ett yngelkar innan dom blir frisimmande! någon som har några tipps på vad man kan använda sig av då?
    Förra gången jag odlade så hade jag ynglen i ett 50L kar ca 50st. Upplevde då att dom växte otroligt sakta. Började funderar på om det var för att det va förliten yta osv, Har hört att dom anpassar sig? Tänkte då att man istället skulle starta ett yngelkar på 100L någon som tror det gör någon skillnad? Mvh FlawoO!
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Själv hade jag mina i ett 30L kar utan några problem, visst växer de sakta men jag ser ingen skillnad på hur de växer nu när jag har dem i ett 170L kar...det viktiga är ju att mata ofta med näringsrikt foder 3 - 4 gånger per dag och något under natten. jag bruka variera mellan algtabletter, granulat och broccoli...till natten la jag i en bit gurka.

    Appropå grottan, funkar även utan botten för mig, eftersom de håller sig på taket av grottan så stängde jag bara igen hålet med tummen och vände grottan uppoch ner försiktigt och vips så är de klara att flyttas.


    Lycka till.
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Viktigt är också vattenkvalitén. Eftersom man matar ofta måste man också göra vb ofta. När jag tog till vara och födde upp en kull gjorde jag dagliga vattenbyten.

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Mina leker i sällskapskaret på 540l och det är på väg att överbefolkas. Problemet är att få dem att sluta leka. Inga speciella vattenbyten eller anordnngar för att få dem att leka eller för överlevnad. De verkar klara sig alldeles ypperligt ändå.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        Arbetssätt...