Kattmal ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Kattmal ????

    Har fått endel fisk, och bland dem var det en som de kallade för "Kattmal". Jag hittar ingen artbeskrivning eller bild på det namnet nånstans, men jag skulle vilja veta vad det är för något jag har.....Tyvärr har jag inte lyckats knäppa något kort på den, för den är väldigt skygg än så länge, men jag hoppas att någon här inne kan ge mej lite tips och ideer vad jag ska söka på, så jag kanske på den vägen kan komma på vilken mal det är

    Den är nästan helt svart, med en ljusare gråfärg under magen. Runt 10 cm, och både buk och ryggfenan går längs hela kroppen och slutar i stjärtfenan ...Fenorna påminner om det man kan kalla "featherfin" på vissa arter. Den är ålliknande i kroppen och mycket aktiv....Det jag har sett av den och dens beteende, så påminner den väldigt mycket om Långsträckt pansarmal (Megalechis thoracata ...stavning?..) i beteendemönstret och hur den rör sej. Den har yvå långa spröt längst fram på nosen.

    Beskrivningen blev lite rörig, men jag hoppas att nån kan ha ett litet hum om vad jag ska söka efter ...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Namnet i sig är säkert bara en felöversättning av engelskans catfish = mal på svenska.

    Det finns därför en himla massa malar i handeln som brukar kallas för kattmal - en av dom är Heteropneustes fossilis
    Men det finns som sagt många fler så du får nog försöka fixa fram ett foto
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Den påminner en hel del om den du skickade länk på Kjell , fast den är svart, nu såg jag inte fenorna riktigt på den på bilden, men jag gick vidare in på övriga artbeskrivningar som kom fram i sidopanelen. Och den jag har, har exact samma fenor som Clariasmalen har. Men den är svart/grå och har bara spröt framtill på nosen.

      Jag ska försöka få knäppt ett kort på den, men som sagt så är den väldigt skygg. Men han kanske kommer fram när jag matar ?? Får plocka fram kameran innan jag släpper ner maten.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Lyckades få två halvbra kort på malen ...Den har mycket fler spröt än jag tyckte igår, och han är inte svart som jag trodde, han är mera gråbrun i färgen Nåja, här kommer bild.

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0052.JPG
Visningar: 1
Storlek: 109,8 KB
ID: 2136889

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0053.JPG
Visningar: 1
Storlek: 97,6 KB
ID: 2136888
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tror ändå det kan vara en så´n här.

          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Jo, det är förmodligen en sån. Likheten är slående. Tack för snabba svar
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Den där kardinaltetran på bilden är det något du har matat med? Detta är riktigt glupska rackare!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Den där kardinaltetran på bilden är det något du har matat med? Detta är riktigt glupska rackare!
                Nej, den är inte mat Det går ett 30 tal kardinaltetrer i karet, men jag har förstått det så att den här malen blir rätt så stor. Nu är den bara runt 10 cm, och verkar väldigt fredlig, han bryr sej överhuvudtaget inte om de andra fiskarna. Det går både riktigt små Scalarer samt en del andra stimfiskar (förutom kardinalerna). Den verkar inte bry sej i dom ...Inte än så länge iaf. Men hur som helöst, så länge den "sköter" sej, så får den gå kvar, sedan får den flytta till ett av de andra karen, där jag har större Oscarciklider bl.a. Jag är bara tacksam så länge jag slipper röra om i karet och stressa de andra fiskarna. Tjejen som hade den har haft den här i över ett år, och den hade inte vuxit mycket på det året ....så jag hade inte en tanke på att den kunde bli såpass stor som 40 cm. (enligt artbes. här på zoopet) ....
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklidtok
                  Nej, den är inte mat Det går ett 30 tal kardinaltetrer i karet, men jag har förstått det så att den här malen blir rätt så stor. Nu är den bara runt 10 cm, och verkar väldigt fredlig, han bryr sej överhuvudtaget inte om de andra fiskarna. Det går både riktigt små Scalarer samt en del andra stimfiskar (förutom kardinalerna). Den verkar inte bry sej i dom ...Inte än så länge iaf. Men hur som helöst, så länge den "sköter" sej, så får den gå kvar, sedan får den flytta till ett av de andra karen, där jag har större Oscarciklider bl.a. Jag är bara tacksam så länge jag slipper röra om i karet och stressa de andra fiskarna. Tjejen som hade den har haft den här i över ett år, och den hade inte vuxit mycket på det året ....så jag hade inte en tanke på att den kunde bli såpass stor som 40 cm. (enligt artbes. här på zoopet) ....
                  Villa bara varnas lite
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Vänta tills det blir mörkt, det är nog då tetrorna börjar försvinna

                    Den är giftig dessutom.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Bossep: Det tackar jag för Ska se om jag knske ändå ska plocka upp den och släppa ner den i ett annat akvarium. Dottern har ett på 375 liter, där det bara går större malar och ciklider...där kan den få gå. Hon tyckte om den också, hon tyckte den var "jättegullig" .....

                      Animaniac: Det försvann inga tetror natten som var iaf Men det kanske blir värre när den blir lite mer hemtam ....Ska försöka flytta på den imorron under dagen. Jo, jag såg i artbeskrivningen att den har "getinggift" i bröst-piggarna. Så jag vill nog inte ta i den iaf ...
                      Senast redigerad av ciklidtok; 03 November 2011, 00:47.
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av ciklidtok
                        Bossep: Det tackar jag för Ska se om jag knske ändå ska plocka upp den och släppa ner den i ett annat akvarium. Dottern har ett på 375 liter, där det bara går större malar och ciklider...där kan den få gå. Hon tyckte om den också, hon tyckte den var "jättegullig" .....

                        Animaniac: Det försvann inga tetror natten som var iaf Men det kanske blir värre när den blir lite mer hemtam ....Ska försöka flytta på den imorron under dagen. Jo, jag såg i artbeskrivningen att den har "getinggift" i bröst-piggarna. Så jag vill nog inte ta i den iaf ...
                        Se där allt löser sig! Se bara till att dotra inte kelar för mycket med den! Det gör ordentligt ont om man sticker sig på de rackarna!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Se där allt löser sig! Se bara till att dotra inte kelar för mycket med den! Det gör ordentligt ont om man sticker sig på de rackarna!
                          Jag har varnat henne Så man får bara hoppas på att hon lyssnar Har inte lyckats få upp den ännu, men vi går ner med håven så fort den visar sej ....Han är snabb den rackaren, får jag inte upp den snart, så får jag väl riva i karet, men det vill jag helst inte göra. Vill inte störa balansen, som verkar vara mycket bra nu. Vattenvärdena är perfekta. Är rädd jag ställer till med något om jag river
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • Svetsaren
                            • July 2009
                            • 193

                            #14
                            Åhh. Ser precis ut som en mal jag hade under ungdomsåren. Har för mig att den kallades för afrikansk ålmal när jag köpte den. Min var ca: 20 cm när jag släppte ner den i ett 60 liters guppykar. Jag var medveten om riskerna. Men den låg snällt på botten och vilade. Men så fort det blev mörkt blev det ett herrans liv. Dagen därpå fanns det inte en fisk i hela karet, förutom malen som låg på rygg och rapade moln av fiskmos med uppsvullen buk. Den där fisken kan vara hungrig.

                            Kommentar

                            • Auratusen
                              • March 2010
                              • 874

                              #15
                              Malen på bilden är en stinging catfish eller heteropneustes fossilis.
                              Dom jag hade var runt 17 cm och käkade upp channor i 10 cm storlek för mig + käkade upp ögon på både varandra och på min clown knivfisk. Dom malarna var inte långlivade kan jag säga.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...