Hona eller hane? Albino Pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smattris
    • October 2011
    • 4

    Hona eller hane? Albino Pansarmal

    Vi var i väg och köpte två stycken albino pansarmalar i dag. Vi hade två sedan tidigare, men jag tycker de är så coola och snygga, så jag ville ha två till.
    Nu till min fråga. En utav malarna har mycket längre ryggfena än de andra tre. Kan det bero på skillnad i kön, eller är det bara så att vissa har längre ryggfena?
    I storlek är den varken störst eller minst, och ingen av våra fyra albinomalar är fullvuxen.

    EDIT: Jag ändrade i rubriken, då det inte handlade om hona eller hane, utan eventuellt två olika arter.
    Fast ser nu att rubriken inte ändrades...
    Senast redigerad av Smattris; 30 October 2011, 16:01. Anledning: Rubriken var nog fel, kom jag på när jag läste svaren
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Förmodligen är den med den högre ryggfenan en fläckig pansarmal, Corydoras paleatus. Både den, och metallpansarmalen (C. aeneus), finns som albino. Den fläckiga pansarmalen har högre och spetsigare ryggfena än metallpansarmalen, vissa individer har väldigt höga och spetsiga ryggfenor.

    Albino metallpansarmal:


    Fläckig pansarmal:


    Scrolla ner så ser du fler bilder, en del har högre fenor än andra.

    Tycker inte pansarmalar gör sig i grupper på färre än 6, de trivs nog bättre om de är fler.
    Senast redigerad av Shepard; 29 October 2011, 20:28.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Smattris
      • October 2011
      • 4

      #3
      Aha, så kan det ju vara, att det är en albino fläckig pansarmal.
      Fast jag hittade inte någon på bilderna som hade lika lång ryggfena som vår har. Sökte lite på google också... Fast du skrev att "vissa individer har väldigt höga och spetsiga ryggfenor", och antagligen fick vi en sådan.

      Du skrev också: "Tycker inte pansarmalar gör sig i grupper på färre än 6, de trivs nog bättre om de är fler. "
      Vi har fyra, i vårt akvarium nu. Akvariet är på 280 liter, skulle de vilja ha ett par kompisar till tror du? Jag har aldrig tänkt på att de "tyr" sig till varandra på något sätt, men de kanske gör det utan att jag tänkt på det. Eller var det mer estetiskt du menade?
      Självklart vill jag att fiskarna ska må bra, så om de vill vara flera, så skaffar vi flera. Dom är så fina, så det är inga problem.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Det finns även långfenade pansarmalar så det kan vara en sån du fått tag i, min som hade lång fena hade sin hängande ända bak till stjärtfenan när den blev större.
        Fler pansarmalar tycker jag du ska skaffa, dom trivs tillsammans och brukar även stimma ihop(för det mesta), blir det lek på dom så kommer dom fara rundor i karet efter varandra som om dom har eld i stjärten.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag har aldrig sett en metallpansarmal med hög ryggfena vad jag kan minnas. Däremot har jag sett exemplar där undre delen av stjärtfenan har varit förlängd, förmodligen nå´n slöjgen. Men dessa har haft normala ryggfenor, vad jag minns. Däremot har de högfenade fläckiga pansarmalar som jag har sett haft normala fenor i övrigt. Har för mig att jag sett en bild i en bok på en högfenad fläckig pansarmal, där det stod att den var vildfångad, om jag inte minns helt fel. Så om ryggfenan är hög och spetsig, och malen håller den rakt upp, så är det nog en fläckig pansarmal (paleatus).

          Angående antalet så menade jag både estetiskt, och för att de gillar att gå i grupp, även om de kanske inte stimmar direkt. Tror de känner sig säkrare ju fler de är. Jag har ett 20-tal Corydoras panda, ca 30 Corydoras pygmaeus, 13 Corydoras sterbai, och 10 Brochis splendens, i olika kar då.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Smattris
            • October 2011
            • 4

            #6
            Jag försökte ta en bild på nytillskottet, men han/hon envisades med att hålla sig på de ljusa partierna, så det är lite svårt att se.
            Jag har satt dit en svart prick där ryggfenan slutar.


            (En undran, kan man inte lägga in bilder direkt i meddelandena?)

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Bara Goldmedlemmar kan lägga in foton direkt i tråden.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Den jag hade var en fläckig pansarmal med den långa ryggfenan men såg i affären albino med långa ryggfenor, hade själv aldrig sett såna förut.
                Dom albino jag såg såg liknande ut som smattris bild.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Svårt att säga. En sak du också kan göra, är att jämföra kroppsformen, och huvudformen, de skiljer sig också något.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Smattris
                    • October 2011
                    • 4

                    #10
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Svårt att säga. En sak du också kan göra, är att jämföra kroppsformen, och huvudformen, de skiljer sig också något.
                    Jag har studerat malarna noggrant nu. Malen med långa ryggfenan är inte lika kraftigt och kompakt byggd som de andra. Den är lite mer "finlemmad". Sedan har den inte riktigt samma ljusa fina färg heller, den är något mer rosaaktig i tonen. Fast jag tycker att den är snygg med sin ryggfena
                    Om denne nu skulle vara av en annan art, och vi köper ett par till albinometallpansarmalar, kommer den inte vilja vara tillsammans med de andra. Eller vill den ha malar av sin egen sort?

                    En fråga till (jättebra forum förresten). Finns dessa albino varianter i det vilda också, eller är det något som odlats/avlats fram? Och i sådanafall, skulle en icke albino och en albino funka ihop? Med tanke på att det enda som skiljer dem åt är färgen i sådanafall.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag tror det är en fläckig pansarmal. Den kommer säkert att gå ihop med de andra, även om de kanske trivs bättre med sin egen art. Problemet är väl om de leker, och du föder upp yngel, för de korsar sig troligtvis. Och se´n tycker jag det är mer estetiskt tilltalande att ha en och samma art, men i det här fallet så spelar väl inte det nå´n större roll, eftersom de är albinos, och ser nästan likadana ut i färgerna.

                      Hur vanligt det är med albinopansarmalar i naturen vet jag inte. Albinos av olika djurarter förekommer ju då och då i naturen, men de brukar inte klara sig så länge, för att rovdjur har lättare att se dem, och så är de nog känsligare för solen. De albinopansarmalar som finns i akvarier är odlade. De går alldeles utmärkt ihop med sina normalfärgade artfränder. När jag ibland får för mig att skaffa albinopansarmalar, brukar jag blanda in några normalfärgade också, då jag ändå gillar dem bäst, och de är samma art.
                      Senast redigerad av Shepard; 30 October 2011, 16:56.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...