Vildfångade L046 upprör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    Vildfångade L046 upprör

    Hej.
    Jag kände mig tvungen att länka denna annons som jag såg på blocket. Säljaren ifråga säger sig ha en vildfångad grupp Zebramalar, L046. Vad jag vet så råder det exportförbud på dessa..

    Är det bara jag som blir upprörd över detta!?!
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    #2
    Glömde länka.. här är annonsen: http://www.blocket.se/varmland/Rena_280L_mobelakvarium___Juwel_Vision_180_3592678 6.htm?ca=11&w=3

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Om det är sant så är det dålig stil, MEN det kan ju vara så att han bluffar för att få ut ett högre pris. Det kan ju också vara som så att malarna är "gamla som gatan" och togs in innan Brasilien införde sitt exportförbud.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #4
        Okey. Vet du när detta exportförbud infördes?
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av SneakySteve
          Okey. Vet du när detta exportförbud infördes?
          Nej inte exakt, men visst kan det fortfarande finnas gamla exemplar kvar i livet från tiden före exportförbudet. Fast det lär kanske inte var det bästa avelsmaterialet längre
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1025

            #6
            Med tanke på vad som antagligen kommer att ske med zebrornas livsmiljö, så har jag svårt att uppröras av eventuell fisksmuggling. Den bidrar ju trots allt till att arten kan finnas kvar i akvarier även efter att dom har utrotats i naturen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr72
              Med tanke på vad som antagligen kommer att ske med zebrornas livsmiljö, så har jag svårt att uppröras av eventuell fisksmuggling. Den bidrar ju trots allt till att arten kan finnas kvar i akvarier även efter att dom har utrotats i naturen.
              Vid den senaste myndighetsdiskussionen med CITES i Brasilien så framförde myndigheterna synpunkten att akvariebranschen var så oseriös att det inte fanns någon anledning för dom som myndighet att lätta på restriktioner. Så just denna smuggling är en viktig anledning till att det inte lättas på restriktionerna.
              Detta gör att den seriösa delen av branschen drabbas medan de som gynnas är smugglarna.

              Sedan kan man väl rent allmänt säga att om det inte har uppstått en etablerad stam utifrån de 100.000 tals med zebrapleco som tidigare lagligen har exporterats från Brasilien så tycker jag inte att akvaristerna helt enkelt förtjänar att hålla arten. Vad det handlar om är helt enkelt om att ett gäng brottslingar som smugglar ut olagliga fiskar skall tjäna grova pengar på hobbyns bekostnad. Är detta något vi skall stödja?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                #8
                Är anledningen till att dom är utrotningshotade för att dom smugglas eller finns det någon annan orsak? Är lite oinsatt på exakt varför..
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • keen-eyed
                  • January 2009
                  • 409

                  #9
                  Han som säljer dem har haft dem i 7-8år, vet vem det är...
                  &

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av SneakySteve
                    Är anledningen till att dom är utrotningshotade för att dom smugglas eller finns det någon annan orsak? Är lite oinsatt på exakt varför..
                    Nej orsaken till att de är utrotningshotade är definitivt inte akvariehobbyn utan de stora dammbyggena som planeras i Brasilien (som tidigare rapporterats om här på Zoopet).
                    Så argumentet som stefan72 har att denna smuggling inte i sig direkt är ett hot mot arten är riktig. Vad som däremot händer är att myndigheterna i Brasilien (som i detta fall är de stora skurkarna) nu kan visa på att akvaristerna är oseriösa människor som skiter i miljö utan bara tänker på pengar och dom är inget att bry sig om. Så deras eget miljövidriga agerande kan dom "finta bort" genom att peka ut andra som skurkar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av keen-eyed
                      Han som säljer dem har haft dem i 7-8år, vet vem det är...
                      ja och redan då hade de säkert några år på nacken och då kan de säkerligen vara importerade efter att exportförbudet tillkom.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        I vilket fall som helst så kan man väl diskutera om det är omoraliskt men legalt lär det inte gå att göra nåt åt saken i Sverige. Sen är det väl nu då så att de där fiskarna är här nu och då måste det riktiga ju vara att ta hand om dem på bästa sätt och försöka få avkomma på dem och undvika att ta upp ursprunget.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Sedan kan man väl rent allmänt säga att om det inte har uppstått en etablerad stam utifrån de 100.000 tals med zebrapleco som tidigare lagligen har exporterats från Brasilien så tycker jag inte att akvaristerna helt enkelt förtjänar att hålla arten. Vad det handlar om är helt enkelt om att ett gäng brottslingar som smugglar ut olagliga fiskar skall tjäna grova pengar på hobbyns bekostnad. Är detta något vi skall stödja?
                          Att man inte etablerat någon stam tidare beror väl mest på ekonomi. Dvs det har kostat mycket mindre att vildfånga än att odla. Nu därimot kan man få betalt vad det kostar att dra upp fisken. För vem köper en odlad om de är 3 ggr så dyra som vildfångade?

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Kanske jag inte håller med Kjell om det är Brasilianska regeringens fel. Visst kanske de har bristande ansvar men de stora skurkarna i det här fallet är nog exempelvis Norsk hydro.

                            Att exportera fisk till svenska akvarister för att bevara en art tycker jag är lite långsökt. Vore det inte bättre att ställa krav på Brassarna att de måste trygga de arters fortbestånd som berörs av dammbyggena? Man kan tänka sig något sådant i samarbete med lokala universitet. Då kan Svenska akvarister bidra med ekonomiskt stöd till detta arbete.
                            Det finns flera projekt där ett sådant samarbete fungerar.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Janne E
                              • December 2007
                              • 261

                              #15
                              2004 blev H. zebra klassad som en hotad art och exportförbud infördes av denna art. Anledningen var överfiske till akvariehobbyn, från att ha fångats i flera tusental per vecka under säsong (ca 6 månader) under 90 talet blev det helt enkelt för mycket, under de första åren på 2000 talet var den siffran i hundratal istället. Ingen annan anledning, klassningen som hotad baserades på den verkliga fångsten och klagomål från lokala fiskare som inte längre kunde leva på att fånga H. zebra... de flesta gick tillbaka till guldutvinning som de arbetade med innan de fångade malar.

                              Den illegala handeln med arter som ej är tillåtna för export från Brasilien är ett stort bekymmer, både för naturen och branchen.

                              Damm-byggena är ett annat hot för de arter som är endemiska i de områden som drabbas, om inte illegalt fiske utrotar H. zebra kan denna art fortfarande ha en möjlighet att överleva i naturen (det vet vi inte förrän efter dammen är byggd) i någon utav de 4 lokaliteter man känner till.

                              Ursprungligen postat av bossep
                              Vore det inte bättre att ställa krav på Brassarna att de måste trygga de arters fortbestånd som berörs av dammbyggena? Man kan tänka sig något sådant i samarbete med lokala universitet.
                              Det finns sådana planer sedan några år tillbaka, men Brasiliansk lagstiftning för arter som är listade som hotade försvårar eller till o med gör det omöjligt med sådana projekt. Det finns ett visst samarbete med universiteten men i liten skala, en ny myndighet i Brasilien som skapades förra året är en ljuspunkt och kanske redan nästa år ett antal projekt kan starta.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...