hur fångar jag min ancistrus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    hur fångar jag min ancistrus??

    jag har en ancistrus som jag inte kan ha kvar pga att den har blivit för stor. den har redan ett nytt hem som står och väntar men problemet är just, hur tusan får jag upp den!?!

    mitt kar är fullt med stenar och växter (sen min signatur för länk till projekttråd) så hur ska jag fånga den? någon som har haft samma problem men har löst det på något bra vis?
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Jag brukar fånga dem efter att lyset har släckts, när de äter alger på glaset. Fånga dem i håven och picka lite på glaset. Kräver en del tålamod, eftersom man kan behöva försöka flera kvällar i rad, men för mig har det funkat bra.
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Brukar han bo i en grotta? I så fall kan du ju försöka ta upp grottan när han är hemma.
      Håll för så han inte smiter ut. Så skulle jag testat att göra.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • firejackan
        • August 2004
        • 616

        #4
        lägg ner en flaska med mat när du släcker, sen när han krupit in så stänger du för utgången och taaadaaa. en fångad ancistrus!

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Ursprungligen postat av firejackan
          lägg ner en flaska med mat när du släcker, sen när han krupit in så stänger du för utgången och taaadaaa. en fångad ancistrus!
          Bra i teorin, men jag har aldrig haft så lättlurade malar. Fast i det här fallet när det bara är en mal så är det helt klart värt ett försök.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • VeoliaOfScania
            • July 2011
            • 48

            #6
            Har också, enklast och oftast, fångat min Malin med hjälp av en grotta, med botten. Fast där inte är vatten hoppar hon inte ut därifrån utan sitter fast som stenen i berget. Men det där flasktricket skall jag tänka på om hon skulle behöva fångas och flyttas igen. Kuhliisarna borde också kunna fångas så, liksom algätarna.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              jag ska testa flasktricket jag släcker akvariet på dagen så jag kan ha koll på när han fastnar i fällan. vill inte att han ska sitta där hela natten.
              funkar inte det får det bli håvtricket som Steff777 skriver.

              tyvärr har jag inen fast grotta utan bara en massa stenar som ligger lite hur som så det blir grottor mellan dom.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                flasktricket funkar inte och den är inte framme och äter förrän flera timmar efter att ljuset har släckts. det hjälper inte att jag släcker det mitt på dagen, det är endå för ljust.

                idag var jag riktigt nära på att fånga den.
                när jag matar dom andra fiskarna och det kommer mat på botten så kommer den fram. då skulle jag ta den med håven, tvingade upp den på glaset 2-3 cm under vattenytan. då, precis när jag ska ta den hoppar den ut ur vattnet och åvanför håven ner i säkerhet!

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  #9
                  Bästa sättet för mig är att lägga en bit gurka i en håv och sedan bara vänta tills de kommer, funkar alltid för mig då mina alltid äter när jag har lampan tänd under dagen.


                  funkar även om du har en yngelbox av nät...samma princip som håven fast du slipper ha handen i vattnet en längre stund för att va beredd på att dra upp den ur vattnet istället så ''stänger'' du igen yngelboxen med håven.


                  Lycka till.
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...