Ancistrus frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grogga
    • August 2011
    • 73

    Ancistrus frågor

    God morgon!

    Jag har sedan 4-5 veckor haft en ancistrus i mitt 54 liters kar till sammans med mina guppys. Den var kanske 3 cm när jag fick hem den, men den är runt 5 cm nu. Jag funderar på när den börjar få "skägget" så att säga. Skulle gärna vilja könsbestämma denna lilla sköning för kunna skaffa den en partner.

    Till nästa fråga. Lästa att man könsbestämmer dem via längden på dessa tentakler. Finns det inget annat/lättare sätt?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    på mina så kommer mustachen så sakta när de är 6-7 cm, för att vara helt utvecklade när de är runt 9 cm.

    vad jag vet så finns det inget annat sätt att avgöra om det hona eller hane än just på mustachen.


    sedan kan det vara lite klurigt ibland.

    en del hanar får ganska lite mustach, och en del honor får lite mustach.
    ungefär som hos människor.....

    har ett par där det är väldigt lite skillnad mellan dom, hade dom inte lagt rom var 14.e dag så hade
    jag trott de var unga hanar.


    det är svårt att hitta så stora exemplar i butik där man kan avgöra om de är honor eller hanar.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Tänkte bara säga att auktioner är ett bra sätt att hitta stora exemplar där könen på fiskarna är idiotsäkra typ. Säljs ofta som "lekgrupper" med ett antal stora hanar och honor! Ett tips bara.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Grogga
        • August 2011
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Tänkte bara säga att auktioner är ett bra sätt att hitta stora exemplar där könen på fiskarna är idiotsäkra typ. Säljs ofta som "lekgrupper" med ett antal stora hanar och honor! Ett tips bara.
        Det är ett riktigt bra tips! Tackar så mycket.

        Kommentar

        Arbetssätt...