Ancistrusyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ancistrusyngel!

    Ingen större bedrift kanske ni tycker, men jag hittade Ancistrusyngel i mitt 100-literskar när jag tittade in i det förut. Trots att jag haft akvarium se´n jag var sju, och trots att jag haft en del Ancistrusar genom åren, så har jag bara (vad jag vet) fått yngel från ett enda par tidigare, och det var väl säkert 10 år se´n. Så jag blev lite överraskad när jag såg ynglen
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Trevligt Lycka till med dom!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tack Hanen är en stor albino, och honan är en stor normalfärgad. Men inga av ynglen jag såg var albino.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        för att det ska bli albino yngel måste antingen båda föräldrarna vara albino och har då vars två anlag för albion eftersom albino är ett reccesivt anlag. (ynglet måste ha två albino anlag för att den ska bli albino).


        eller så är en av föräldrarna albino och den andra är normalfärgad men den normalfärgade har ett anlag för albino men är normalfärgad eftersom normalfärg är ett dominant anlag.

        eller så kan båda föräldrarna va normalfärgade men båda måste ha anlag för albino.

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Tack Hanen är en stor albino, och honan är en stor normalfärgad. Men inga av ynglen jag såg var albino.
          Precis som jag. Har haft 2st kullar o alla yngel blev bruna. Har hört att det kan dyka upp något enstaka albino i "alla" kullar men chansen är väl liten. Har köpt en guld-hona nu o hoppas på lite gula bebisar när hon får växa till sig lite....

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av freddi36
            för att det ska bli albino yngel måste antingen båda föräldrarna vara albino och har då vars två anlag för albion eftersom albino är ett reccesivt anlag. (ynglet måste ha två albino anlag för att den ska bli albino).


            eller så är en av föräldrarna albino och den andra är normalfärgad men den normalfärgade har ett anlag för albino men är normalfärgad eftersom normalfärg är ett dominant anlag.

            eller så kan båda föräldrarna va normalfärgade men båda måste ha anlag för albino.

            genetik i all ära...men förklara det här:


            Ancistruspar, båda normalfärgade,

            Första året = bara normala ungar
            Andra året = bara normala ungar
            Tredje året = normala ungar i alla kullar utom 1 där 2 av 35 var albino
            Fjärde året = för varje kull som kom, typ 1 gång i månaden, så blev det fler och fler albinos
            Femte året = nu är hälften i kullarna normala och andra hälften albinos

            om genetiken hade varit fulländad, så borde inte utvecklingen ha varit så här.....


            eller hur.....




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              genetik i all ära...men förklara det här:


              Ancistruspar, båda normalfärgade,

              Första året = bara normala ungar
              Andra året = bara normala ungar
              Tredje året = normala ungar i alla kullar utom 1 där 2 av 35 var albino
              Fjärde året = för varje kull som kom, typ 1 gång i månaden, så blev det fler och fler albinos
              Femte året = nu är hälften i kullarna normala och andra hälften albinos

              om genetiken hade varit fulländad, så borde inte utvecklingen ha varit så här.....


              eller hur.....




              .
              det är alltså samma par alla åren? isåfall har jag inte en aning.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                I ett annat kar har jag en albinohane med normala fenor, och en normalfärgad slöjhona, men där har jag inte sett några yngel. Hur skulle så´na yngel bli, med normala fenor, eller slöjfenor?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  jag tror dom skulle få normala fenor eftersom det är det dom har i naturen och det är dom anlagen som brukar va dominanta.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    alltid kul med yngel .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...