drakfensmalar (pterygoplichthys gibbiceps)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    drakfensmalar (pterygoplichthys gibbiceps)

    En fråga om drakfensmalar (pterygoplichthys gibbiceps) - hur stora blir de?
    Cyberkällor säger upp till 60cm och akvarielagret säger 30cm...

    Hur långlivade är dessa trevliga malar och hur känsliga är de för buksott när de är babies? om de får buksot lätt - vilka faktorer ökar eller minskar risken för buksot?

    Hur gamla blir de? Har fått ett liten 15cm individ som algätare i mitt stora akvarium (Hubert är mkt effektiv - har ätit rent stora delar av karets väggar). Har blivit informerad om att den inte kommer att bli så effektiv algätare när den blir äldre - stämmer det? och hur gammal är äldre i det här fallet?

    Kan man se skillnad på honor och hanar? osv tar emot all information som ni kan dela med er och som inte står i artbeskrivningen...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Dom kan bli 60 cm stora men du får vänta vääääldigt länge och ha ett stort akvarium och utfodra mycket för den ska bli det. Största jag har sett var ca. 50 cm men den var säkert 20 år gammal.

    Dom kan bli åtminstone 40 år vad jag har hört och dom är tåliga fiskar.

    Dom blir dåliga på algätandet när dom blir större.

    Har hört att hanarna har lite större huvud och deras ryggfena står rakare uppåt än honornas ryggfena.

    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #3
      Jag har för mig att det nästan bara säljs hannar (fast det kan va honor det nästan bara säljs) så könet är nog inte så viktigt att veta.

      Kommentar

      Arbetssätt...