Massor av ancistrus yngel.. flyttas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Massor av ancistrus yngel.. flyttas?

    Hej!
    Har ett kar med ancistrus i och de har nu lekt i en grotta. Idag när jag tittade in i grottan så ser jag typ 100 yngel där i som fortfarande käkar ur äggsäcken.
    Nu till frågan. Hur ska man göra för att lyckas bäst med dessa, det är ju i princip omöjligt att göra ordentligt rent i karet då det är rötter överallt. Malarna skitar ju ner en del... och jag förstår att ynglena är känsliga mot detta.
    Bör jag flytta över dom till ett yngelkar som går att hålla rent eller chansa på att de klarar sig i grottan?

    Kul! just nu leker, Sterbai, Panda, Ancistrus, fjärilscikliderna och mina diskusar här hemma
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Jag skulle väntat med att flytta dem tills de är ett par, tre cm. De är faktiskt ganska känsiga när de är små.

    Regelbundna vattenbyte och bra filtrering brukar räcka för att ancistrusarna ska klara sig.

    Lycka till!

    /Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • AnnikaMo
      • November 2008
      • 198

      #3
      Tja det är ju frågan...jag hade nog flyttat dem. Till ett litet kar.
      Ta samma vatten som de är i nu. Försök och flytta över med en bigpac glassförpackning.
      Utsätt dem absolut ej för luft. Lycka till Annika

      Kommentar

      • AnnikaMo
        • November 2008
        • 198

        #4
        Oj var nog lite otydlig..menar ej en yngelbalja i samma kar. Då suger de andra firrarna kanske ut dem. Utan ett annat litet akvarium. Har du inget så låt det vara. De som klarar sig överlever...

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          flytta dom till ett mindre kar med bara vatten från karet dom är i nu.
          om dom fortfarande sitter still i grottan så kan du ta en burk, ner med burken i karet så den fylls med vatten, lägg i grottan i burken, ta upp burken med vatten + grottan med yngel och lägg ner dom i det andra karet.

          så hade jag gjort för när dom börjar simma kan jag tänka mig att dom blir mat och absolut omöjliga att få upp

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #6
            Hejsan! Jag bestämde mig för att låta det vara denna gång. Misslyckas det så kommer jag införskaffa ett mindre kar som jag flyttar över lekgrottan till när de kläckts.

            Idag så är alla yngel i lekgrottan tillsammans med hanen. Jag såg ett yngel som simmade ut i karet och den var död efter 20 minuter?
            Jag har bara Ancistrus i detta kar. 1 hane 4 honor. Så det blir väl inte uppätna. Men däremot lär det ju finnas organiskt avfall i karet som ynglena inte tål? Kanske därför detta yngel klarade sig 20 minuter utanför grottan?
            Vad tror ni?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Låt dem vara, de är känsliga för flyttar upp till ca 4-5 centimeter. Ancistrus är en yngelvårdande art, det är korkat att tro att man själv kan klara av skötseln av fiskyngel bättre än föräldrarna.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Bass
                • October 2010
                • 379

                #8
                Om jag skulle flytta yngel till ett eget kar så hade ju pappan följt med så klart. Han verkar ju rätt viktig
                Så jag funderade ju inte över att ta över skötseln helt.
                Det jag funderat mest över är hur känsliga de är mot organiskt avfall i karet. Har väldigt svårt att göra rent pgr av alla rötter osv. Och jag vill ju inte riktigt störa karet genom att rycka upp allt för storstädning. Så jag låter allt vara denna gång. Men som sagt. Ett yngel som rymde överlevde 20 minuter utanför grottan där resten av ynglerna är med pappan.

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #9
                  Eh, sticker in en liten fråga...känns onödigt att börja en ny tråd i samma ämne

                  Ska få yngel av en kompis. Hanen har just släppt ut dem ur boet. När kan de klara en flytt till ett nytt hem?

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Som sagt, minst 4-5 centimeter.

                    @Bass, om du harså mycket organsikt avfall att du måste storstäda så bör du nog fundera på relationen storlek/ filtrering/fiskbelastning/ matmängd.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Bass
                      • October 2010
                      • 379

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Som sagt, minst 4-5 centimeter.

                      @Bass, om du harså mycket organsikt avfall att du måste storstäda så bör du nog fundera på relationen storlek/ filtrering/fiskbelastning/ matmängd.
                      Tjenare Mumin och tack för svaret =)
                      Alltså, nu kan mina malar vara unika vilket jag betvivlar. Men de skiter utav bara fan
                      De får knappt nå mat känns det som, en maltablett i var varje 2-3 dag. Men de skiter ändå otroliga mängder. (käkar väl rötterna)
                      Det är 1 hane och 4 honor på 60L (en könsmogen 3 mindre)... borde räcka. Däremot så har jag väldigt väldigt mycket rötter och grottor åt dom så det är omöjligt att slamsuga ur skiten överallt.
                      Jag tror faktiskt inte att det är mer skit än "normalt" men det är ju inte rent och vad jag förstår så är dessa yngel väldigt känsliga?

                      Filtreringen är innerfilter som specar för 250Ls akvarium (även om det inte säjer speciellt mycket)
                      Kan ju nämna att jag flyttade dessa från mitt 260L för att de skitade ner för mycket där och jag har ett Eheim 2074 Pro3e och ett 2075 Pro3 filter som går där
                      Senast redigerad av Bass; 26 September 2011, 17:00.

                      Kommentar

                      • Bass
                        • October 2010
                        • 379

                        #12
                        Nu är gulesäcken borta, säker hundra yngel inne i grottan. Börjar väl bli dags att erbjuda annan mat till dom?
                        Nån som kan tipsa om vad jag ska ge till dom de första dagarna/veckorna?

                        Läste nåt om att spola salladsblad under varmt vatten och ge till dom. Gjorde det i morse innan jag gick till jobbet. Vet inte om de ger sig på detta blad =)

                        Kommentar

                        • Constantine
                          • September 2009
                          • 431

                          #13
                          Gurka älskar de iaf, dela den på mitten och kör in en tesked låt den sjunka....annars kan du alltid köpa algtabletter, finns i de flesta zoo butikerna
                          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                          Kommentar

                          • Bass
                            • October 2010
                            • 379

                            #14
                            Jasså. De klarar av att käka algtabletter fast de är så små eller är det speciellt för yngel. Det har jag ju annars så klart till föräldrarna

                            Kommentar

                            • Constantine
                              • September 2009
                              • 431

                              #15
                              jadå....funkar hur bra som helst...tar bara en stund innan de fattar att det ska ätas

                              Men personligen så tycker jag att gurka funkar bäst den första vecka, tror att det är lättare för dem att förstå att de ska börja äta
                              Senast redigerad av Constantine; 28 September 2011, 12:01.
                              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...