annan än pictus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    annan än pictus

    hej allihopa.

    jag undrar om det finns en mal som liknar pictus eller red-tail, men inte äter, eller inte kan äta moskitorasboror
  • Gäst

    #2
    inget svar än...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tveksamt, malar som har en lite större mun brukar oftast använda dessa med. Då är det nog bättre att du kollar bland L-malarna istället...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        jag skulle göra det om jag inte hade haft pansarmalar (hade en ancictrus en gång, jagade mina pansarmalar hela tiden)
        Senast redigerad av Gäst; 19 September 2011, 11:44.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Välj då Rineloricaria, Farlowella eller Otocinclus.

          För övrigt är dina moskitorasboror troligen hanar av B. merah och jag kommer introducera namnet elipsrasbora som svenskt namn.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            jag tror att dem är för stora för mitt akvarium

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Jag skulle tittat på din profil innan jag svarade. Ursäkta.

              Jag förstår ditt intresse för redtail och pictus. Det är häftiga fiskar. Redtail är en stor matfisk och behöver ett akvarium på flera tusen liter för att komma till sin rätt. Pictusmalen är trevlig genom att den är framme även på dagen, men de flesta malar utom den, pansarmalarna och ett fåtal andra är nattfiskar, som gömmer sig på dagen. Pictusmalarna håller man bäst i en grupp på några stycken, så till dem behöver du ett akvarium på minst 150 liter. Fiskar med långa skäggtömmar och stor mun lever i första hand på annan fisk. Det finns vissa arter som äter fiskar som är längre än dom själva. Sådana fiskar har man bara för sig själva i ett eget akvarium om man inte har så lång erfarenhet att man vet exakt vad man gör. Bägge arterna du nämner hör till familjen antennmalar. Det är en stor familj, med många arter, men i princip alla är rovfiskar och nattdjur. Dom kommer alla från Syd- och Mellanamerika. Däremot finns det en del små malar som är relativt snälla i Asien, men som regel är de nattdjur, så du ser dem nästan aldrig. Det är dessutom inte så lätt att få tag i dem i handeln - och finns dom i butiken missar man dom lätt eftersom dom har gömt sig bakom någonting. Otocinclus (samma famij som Ancistrus) skulle du däremot kunna ha. Den håller man helst i grupper, men i ditt fall skulle jag rekommendera att du bara köper en. Har du fler är det risk att dom svälter ihjäl. Dom är växtätare och äter en del alger men behöver också en del halvförmultnade växter. Det är bra att ha mycket växter i akvariet för att den skall trivas, och helst bör den få lite fryst spenat nån gång i veckan. Lycka till.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                finns det någon liten mal som inte bara simmar vid botten?
                Senast redigerad av Gäst; 19 September 2011, 13:47.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jepp, Corydoras pygmaeus beter sig som ett mellanting mellan tetra och mal. En av de bättre stimfiskarna jag haft i min ägo.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jepp, Corydoras pygmaeus beter sig som ett mellanting mellan tetra och mal. En av de bättre stimfiskarna jag haft i min ägo.
                    Tänkte också på den när jag såg frågan Ibland ligger de på botten i en klunga, eller ibland hänger de mitt i vattnet. Har ett 20-tal i ett 100-liters, tillsammans ett gäng panterdanio, ett 10-tal kuhlii, och några Ancistrus. Men apropå äta, så är pygmaeus så små, så man får se upp så att de inte själva blir mat. Alltså inga stormunnade, glupska typer med dem. Och jag antar att de, som andra pansarmalar, har vassa fenstrålar i bröstfenorna, så att de kan fastna i munnen/halsen på fiskar som försöker äta dem.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Lite OT här, sorry!
                      Så här såg det ut när mina vildfångade Discus sög i sig pygmaeus...
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Lite OT här, sorry!
                        Så här såg det ut när mina vildfångade Discus sög i sig pygmaeus...
                        Då vet jag vem som käkat mina rödmunstetror.
                        Vilka monster diskusar är ändå...
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          har pygmaeus något svenskt namn?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Pygmépansarmal.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...