Yngel av albino ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nelsa
    • September 2011
    • 5

    Yngel av albino ancistrus

    Hejsan!

    Vi har bland annat två albino ancistrus i vårt 200 l akvarium och till vår stora förtjusning fick vi syn på ett yngel i en av snäckorna idag! Vi såg att hanen i över en vecka nu hade suttit inne i snäckan men förstod inte varför. Saken är att så fort vi fick syn på bebisen så sprang vi och hämtade det lilla flytande karet som är avsedd för yngel och flyttade bebisen in dit. Fast det visade sig att det inte var bara en bebis utan 22! Nu är de alla inne i karet och nu när all exitement har lagt sig så börjar vi att fundera om vi gjorde rätt sak!!?? Borde vi lämnat kvar de hos pappan inne i snäckan? Tidigare när vi fått yngel av andra fiskar så har alla blivit uppätna, så vår första reaktion var att rädda dessa, men vi kanske har gjort fel? De kanske inte klarar sig nu utan föräldrarnas vård??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De brukar klara sig bra utan att man blandar sig in i leken...men har bara hannen släppt ut dem från lekgrottan så ska de klara sig själva.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • devion
      • March 2011
      • 52

      #3
      låt naturen ha sin gång, som ansjo säger, dom brukar klara sig bra utan att man "räddar" dom...
      //Daniel

      Kommentar

      • Millis71
        • August 2011
        • 225

        #4
        Ja, mina sköter det själva. Men nu har ni ju redan flyttat dem. Kan vara lite känsliga vid "nytt" vatten när dom är så små har jag hört. Brukar flytta mina när dom är ca.2cm o det har gått bra. Ni kanske tog vatten från akvariet dom var i o då är det nog ingen fara. Glöm inte mata dem bara . Lycka till!

        Kommentar

        • Nelsa
          • September 2011
          • 5

          #5
          Jo, vi har flyttat dem fast det nya karet flyter ju i samma akvarie så vattnet borde vara samma, bara högre upp på ytan. Vad ska man mata dem med? Just nu har vi slängt in ett sånt där grönt piller som de övriga malarna äter, ska jag kanske smula sönder det först? Eller finns det något annat som är bättre och höjer deras chanser? Jag kan ju även försöka att stoppa tillbaka dem i snäckan och lägga den tillbaka på bottnet om det nu skulle vara bättre...

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Släpp tillbaks dem, de har det mycket bättre i det stora karet. I er lilla yngelbalja kommer vattnet bli smutsigt fortare, det brukar bli en rejäl hinna av bakterier på botten och det är små ancistrus mycket känsliga för. En yngelvårdande art som ancistrus sköter sina yngel mycket bättre än vad vi kan göra, även med de allra bästa intentioner. Ni kommer att se dem, mer och mer, ju större de blir. Förundras över hur väl de gömmer sig i bottensand, bland skrevorna i sten och rötter. Alla 22 kommer absolut inte att klara sig ,och det ska man vara tacksam för.....i det långa loppet är det bra med starka överlevare, hellre än många.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              P.s. släng yngelbaljan, det är en av de mest onödiga prylar som finns i en akvariebutik.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Nelsa
                • September 2011
                • 5

                #8
                Mmm, vill nog ha en second opinion om detta... :-)

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  Mina malyngel verkar klara sig fint "ute i det fria". Dom är snabba och gömmer sig bra för de andra fiskarna.
                  350 l

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #10
                    Det bästa är att låta dom gå kvar i akvariet, men om man som i mitt fall har stora ciklider så blir dom en mumsbit. Efter att dom hade käkat upp 7-8 omgångar yngel (trots att akvariumet är på 840 liter och har en uppsjö av gömställen) så skaffade jag ett yngelakvarium, påhängsakvarium. Jag flyttade 7 yngel och alla överlevde de 3 veckorna som de gick i yngelburken (alla lever fortfarande efter 2 mån).

                    Men det krävs en del jobb. Jag slamsög botten varje dag, och det behövs verkligen. Jag använde ett vegetariskt foder i pulverform, matade morgon och kväll. En luftpump försåg malarna med friskt syrerikt vatten från stora akvariet. Det behövs gömställen i yngelburken. Jag inredde med en liten rot några små stenar och flytväxter.

                    Lycka till
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag håller till 99% med Mumin, inte att du kanske ska slänga yngelburen då den kan vara braåha någon gång, men resten!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Millis71
                        • August 2011
                        • 225

                        #12
                        Och har ancistrusarna kommit igång o leka kommer det säkert ett nytt gäng småttingar snart.......

                        Kommentar

                        • Nelsa
                          • September 2011
                          • 5

                          #13
                          Var på två st olika zooaffärer igår, båda sa precis motsatta sak, ungefär samma som här... Så jag tror vi behåller dem i det lilla karet och försöker ta hand om så bra vi kan och så är vi helt enkelt klokare nästa gång.

                          Hur ser man att malarma leker? Jag har aldrig sett de bete något annorlunda! Svärdfiskhanen jagar sina honor, det har jag sett, men inte malarna. Föder de levande ungar eller hur i hela friden fick de in alla 22 i snäckan?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            De lägger rom som sedan kläcks efter ca 3 dygn. Det är hannen som vaktar och fläktar färskt vatten över rommen, och det är han som lockar in honan till sin grotta där de leker. Jag har heller aldrig sett själva leken så troligtvis händer det under den mörkare tiden i karet.
                            Blir hannen stressad kan han putta ut hela romkakan, så misstänker man lek så är det bara att låta dem vara ifred.
                            Efter ytterligare någon vecka släpps yngeln ut, då han inte kan hålla dem inne längre och de ger sig ut själva för att leta efter mat.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Nelsa
                              • September 2011
                              • 5

                              #15
                              Ok, det var ju intressant! Tack så mycket för svaren allihoppa!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...