Flytta Ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Flytta Ancistrusyngel

    Kan man flytta ancistrusyngel när hanen fortfarande vaktar dem? Mina är ca.1cm o kommer ut korta stunder vid öppningen på grottan. Vill inte att dom ska hinna sprida sig så att cikliderna får tag på dem....
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Oftast ingen bra idé att flytta på ancistrus yngel förrän dom är minst 2-3 cm stora (helst större). Just dessa yngel brukar ha svårt att överleva miljöbyte om dom inte fått växa till sig lite först.

    Har själv testat att flytta ancistrus yngel runt 1 cm till ett kar som bestod till 100% utav vatten från deras gamla kar. Var inte många som överlevde det.

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Ursprungligen postat av Millis71
      Kan man flytta ancistrusyngel när hanen fortfarande vaktar dem? Mina är ca.1cm o kommer ut korta stunder vid öppningen på grottan. Vill inte att dom ska hinna sprida sig så att cikliderna får tag på dem....
      Det går bra, men det krävs en del för att få dem att överleva. Jag häktar på ett yngelakvarium på det stora akvariet som via en liten pump förser yngelakvariet med friskt syresatt vatten. Jag brukar ha någon sten och en liten rot samt lite flyttväxter i yngelburken, inte för mycket bara så att de har gömställen. Jag matar dem med ett vegitabiliskt foder i pulverform, morgon och kväll. Det är viktigt att hålla rent. Jag slamsuger därför botten varje dag med en fin slang.

      Lycka till
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • Millis71
        • August 2011
        • 225

        #4
        Hur vanligt är det att de andra fiskarna äter upp just dessa yngel? Min palettciklid är rätt "på" tror jag. Läste i alla fall att dom små brukar klara sig från att dö i pumpen. Kan tydligen simma ut igen även om det är lite strömt. Stämmer det tro? Lite orolig Fiskmamma här .

        Kommentar

        • doktorn
          • February 2009
          • 109

          #5
          När jag hade palettciklider så var de jättenöjda när mina ancistrus ynglade, för de åt upp 75% av dem. Jag tycker iofs att det är bra, eftersom man annars får alldeles för mycket i karet annars. Det beror väl lite på syftet.

          Vad det gäller pumpen, så antar jag att det är innerpump du menar. Jag har varit med om att ynglen tagit sig ur, men några går nog döden till mötes (åtminstone för mig).
          Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


          Kommentar

          • Millis71
            • August 2011
            • 225

            #6
            Bäst att låta det vara o hoppas att några överlever alltså... Tack för goda råd!

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #7
              Vill du driva upp Yngel så kan du ju flytta mamma å pappa till ett eget kar, har de börjat leka så är det inte svårt att få dem att leka igen

              Kommentar

              Arbetssätt...