Ny mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #16
    Ursprungligen postat av CarroAnn
    Här om dagen skaffade jag en ancistrusmal och den är alldeles för bedårande! Ganska liten, kanske 3-5 cm, än så länge och hjärtar klappar lite extra för den . Den är väldigt vanlig men jag tycker nästan alla borde ha en!!
    Den malen finns i nästan alla akvarium . Nog en av de allra vanligaste fiskarna som man har i akvarium ^^.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      rätt spännande. jag har haft akvarium i nästan 15 år. o aldrig haft en ancistrus.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        Otocinclus KAN gå i stora stim (eller snarare grupper) i naturen, men de behöver inte göra det. Finns det mycket gott om alger samt gärna multnande växter så kan man säkert ha ganska många, men så fort maten är uppäten så blir det risk för svält.

        Alltså, om man lyckas balansera så att det produceras exakt så mycket alger och halvruttna växter som otocinclusarna behöver så uppnår man den där rengöringseffekten. För mycket malar, maten tar slut, malarna dör, algerna kommer tillbaka. Så om avsikten bara är att bli av med alger så är det ingen enkel balans. Lättare är att ha akvarieväxter som konkurrerar ut algerna, men jag håller med om att det inte heller alltid är så lätt. En tredje möjlighet är att finna sig i att grönalger är en naturlig del av en sötvattensbiotop.

        Är det frågan om blågröna alger blir det annorlunda. Det finns inga fiskar som äter sånt. Ibland råkar man ut för det, och det kan vara en rejäl utmaning även för vana akvarister att komma tillrätta med (utan att använda kemikalier...)

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          det var inte mycket fisk där inte.
          Jag tycker det låter precis lagom...

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            nja fler kan man ha. bör tillomed ha fler neontetror. inte under 10 på stimtetrorna.

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #21
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              Den malen finns i nästan alla akvarium . Nog en av de allra vanligaste fiskarna som man har i akvarium ^^.
              Jo jag vet!!! Men det är inte konstigt heller... Så har man ingen så bör man skaffa!! :O

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                Så har man ingen så bör man skaffa!! :O
                why? ser ingen anledning till att skaffa en. jag kör med andra malar OM jag ens har malar.

                Kommentar

                • lorvimorven
                  • August 2011
                  • 146

                  #23
                  Jag köpte 10 stycken men när jag öppnade påsen hade han i akvarieaffären gjort någon miss så jag hade bara 8

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Vilka malar har du - det finns väl några tusen arter att välja mellan (varav Botia almorhae INTE är en) och det är ju viktigt vad det är för malar som du har
                    Självklart, måste skrivit i nattmössan Det är två ancistrus, vanliga skägg. Är införstådd i att de kommer växa ur akvariet tillslut, just nu är de på ca 4-5cm.

                    Kommentar

                    • beyourself
                      • September 2011
                      • 7

                      #25
                      Tänkte också skaffa en mal som äter alger, vilka malar äter alger? ( 28l akvarium) har ni något bra tips svara då

                      Kommentar

                      • Anki L
                        • August 2011
                        • 606

                        #26
                        Mina bästa algätare har varit Molly. Dom rensar ett 350 l på två alger på ca två dygn. Skiter grönt, är proppmätta och akvariet är blåst på alger.
                        350 l

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #27
                          Otocinclus är riktigt bra. Men enligt beskrivningen behövs det 40L för den

                          Kommentar

                          Arbetssätt...