Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skytalker
    • August 2011
    • 11

    Vad är detta för mal?

    Hej Zoopet forumet!

    Jag är ganska ny på akvarium, och skaffat mitt första (seriösa) i förra veckan. Då jag av en helt annan anledning var i en zoobutik så fick jag ett infall att köpa en mal. Frågade butiksägaren och han fiskade upp en som han tyckte skulle vara lämplig.

    Men när jag kom hem och började läsa lite på bland annat denna sidan insåg jag att han inte visste vad han pratade om. För det första såg jag att han hade skadat malen på ryggen när han fiskade upp den. För det andra sa han i butiken att det var en tigermal (vilket efter vad jag har läst inte verkar troligt, men jag kan ju ha fel.) Jag tog en bild av de skyltar som satt på akvariumet som malen kom ifrån och där står det "Ancistrus Multispines" (bildsökte på google och känner inte igen den) samt "Leiocassius Poecilopterus" (sökte återigen på bilder och denna var något mer lik).

    Efter att ha läst igenom andra trådar på detta forumet där folk har ställt liknande frågor så hoppas jag att någon kan hjälpa mig med att indentifiera min stackars misshandlade mal.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Tack på förhand Magnus
  • skytalker
    • August 2011
    • 11

    #2
    Glömde skriva att den är ungefär 6 cm lång

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      hej och välkommen till zoopet

      jag är inte så bra på denna typen av malar men jag tror att det antingen är någon banjomal ( Bunocephalus) eller vingmal (Erithistes).

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jaaaa du vad fan är det där? Min första tanke var en oerhört mager Pseudomystus, men huvudet ser sydamerikanskt ut. Den där får jag nog klura på. Eller också kan du prova att fråga på www.goc.se eller www.planetcatfish.com, de vet nog vad det är.
        Senast redigerad av Azur; 12 August 2011, 01:03.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • skytalker
          • August 2011
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Jaaaa du vad fan är det där? Min första tanke var en oerhört mager Pseudomystus, men huvudet ser sydamerikanskt ut. Den där får jag nog klura på. Eller också kan du prova att fråga på www.goc.se eller www.planetcatfish.com, de vet nog vad det är.
          Ok, skall pröva det. Tack i alla fall!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ser ut som en väldigt mager humlamal, Pseudomystus siamensis, eller denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=350&SOK=1.
            Senast redigerad av Shepard; 11 August 2011, 18:55.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              ja vill du att den ska klara sig så får du mata upp den lite.

              Kommentar

              • skytalker
                • August 2011
                • 11

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Ser ut som en väldigt mager humlamal, Pseudomystus siamensis, eller denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=350&SOK=1.
                Ok. Har ni några tips på bra mat? Köpte nästan en burk med mal-foder igår i en annan butik, men ville läsa på lite först så jag lät bli.
                Nu när du säger det så kom jag på att det stod "Humlamal, Indien" under Leiocassius Poecilopterus.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Fryst artemia funkar nog bra. Det är ingen algätande mal.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • skytalker
                    • August 2011
                    • 11

                    #10
                    Blir så trött....

                    Mannen i butiken hävdade att den inte åt andra fiskar och att den åt alger. Skitkass zoobutik i mölndal, skall aldrig handla något där igen och rekommenderar ingen annan att göra det heller. Deras övriga djur, kaniner och hamstrar såg inte direkt heller ut att må så bra. Borde nog ha tänkt mig för. Men men, nu får jag ta hand om den lilla stackaren och hoppas att den överlever.
                    Senast redigerad av skytalker; 11 August 2011, 19:39.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      En och annan algtablett kan den säkert tugga på, men den är inte algätare, och kan inte matas upp med så´nt foder, när den ser ut som den gör.

                      Hmm, Amazon Zoo?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        en skalad upptinad räka äter den nog med glädje

                        Kommentar

                        • skytalker
                          • August 2011
                          • 11

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          En och annan algtablett kan den säkert tugga på, men den är inte algätare, och kan inte matas upp med så´nt foder, när den ser ut som den gör.

                          Hmm, Amazon Zoo?
                          Får Försöka lösa någon form av foder, hade det inte varit för att han var i så dåligt skick hade jag gått tillbaka och lämnat tillbaka honom, men nu ömmar jag för den utsvultna fisken!

                          Ja Amazon Zoo.

                          Kommentar

                          • skytalker
                            • August 2011
                            • 11

                            #14
                            Ursprungligen postat av freddi36
                            en skalad upptinad räka äter den nog med glädje
                            Trist med räkdoften bara

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #15
                              Ursprungligen postat av skytalker
                              Trist med räkdoften bara
                              men du kan tro att fiskarna älskar det

                              Kommentar

                              Arbetssätt...